[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”4579″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1594467056298{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1594467067368{margin-top: -15% !important;}”]انرژیهای پنجگانه، عناصر پنجگانه در فنگ شویی
http://designtvir.com[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5689″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
انرژی های پنجگانه، عناصر پنجگانه در فنگ شویی
انرژی های پنجگانه، عناصر پنجگانه در فنگ شویی و فنگ شویی در دکوراسیون به چه مفهومی است؟
اگر قبول داشته باشیم که طبق تعریف کوانتوم هر چیزی در جهان شکلی از انرژی یا فرکانسهای مختلف است –که برخی را میبینیم و برخی را نه- اذعان کرده ایم که بخشی از این انرژیهای نادیدنی در خانه ما نیز جریان دارند.
پس برای در اختیار گرفتن و بهینه سازیشان باید اول آنها را بشناسیم.
پنج جنبش انرژی در فنگ شویی
پنج جنبش بنیادی انرژی وجود دارد؛ نیروها در درون و بیرون میجنبند، اوج گرفته، کاهش یافته و میچرخند.
مطالعه ی این جنبشها و فرمهای حرکتی، بنیاد یکی از نظامهای معروف فکری در خرد چینی است که به سه قرن پیش از میلاد مسیح برمیگردد.
این تفکر که به نام “تئوری عناصر پنجگانه” معروف است -که اساساً روشی برای مطالعه ی جنبشهای انرژی است، نه طبقه بندی عناصر- ابزاری اساسی و دقیق برای معماری و معماران فنگشویی محسوب میشود.
زیرا کیفیات پویای جهان ما را مورد بررسی قرار میدهد.
حرکات پنجگانه انرژی و انرژی های پنجگانه، عناصر پنجگانه عموماً مبتنی بر نامهای پدیدههای پنجگانه (که تمام حرکات پویای مشابه را نیز شامل میشوند) شناخته میشوند؛ چوب، آتش، خاک، آب و فلز.
حاصل آمیختن انرژی این پنج عنصر با یکدیگر، کیفیات و ارتعاشات گوناگونی است که به طور روزمره تجربه می کنیم؛ مانند رنگ، بو و مزه.
این انرژیها با فصول، جهات، اعداد و حتی مواد غذایی خاصی ارتباط دارند و به طور وسیعی نیز در پزشکی چین (طب سوزنی، طب گیاهی و …) کاربرد دارند.
ارتباط عناصر و انرژی آنها با اشکال و رنگهای مختلف
ارتباط عناصر با اشکال و رنگهای مختلف به شرح ذیل است:
عنصر شکل رنگ
چوب مستطیل افقی سبز و قهوهای
آتش مثلث قرمز، زرد تند، نارنجی، ارغوانی، صورتی
خاک مربع زرد روشن، قهوهای روشن، رنگ خاک یا ماسه
فلز دایره سفید، خاکستری
آب منحنی آبی، سیاه
تعیین عنصر شیء در فنگشویی ممکن است کمی گیج کننده به نظر رسد.
به عنوان مثال یک میز چوبی مربع شکل را که به رنگ آبی تیره رنگآمیزی شده است در نظر بگیرید؛ رنگ آبی، رنگ عنصر آب در فنگشویی است.
جنس میز چوبی است که به عنصر چوب برمیگردد.
شکل مربع میز هم نماد عنصر خاک است. حال عنصر این میز از دیدگاه فنگشویی چیست؟ آب، خاک یا چوب؟
در چنین مواقعی که تعیین عنصر شیء مورد نظر دشوار باشد، رنگ به عنوان نخستین معیار مطرح است.
معیار دوم شکل و معیار سوم نیز جنس خواهد بود.
رابطه ی اشکال و عناصر در فنگ شویی چگونه است؟
با مثالی قضیه را کمی برایتان می شکافیم: درخت را به عنوان یک عنصر چوبی در نظر بگیرید؛ حالت کلی آن تداعیکننده مستطیلی است که به صورت عمودی قرار گرفته است.
حال فرض کنید میخواهید این درخت را در ساختن یک ساختمان یا کلبه چوبی به کار ببرید.
وقتی الوارها را از طول روی هم قرار میدهید مستطیل عمودی را به مستطیل افقی تبدیل کردهاید.
یعنی برای تبدیل عنصر چوب به عنصری حاوی آرامش و آسودگی (خانه مکانی امن و آرام جهت آسودن افراد خانواده است) آن را به صورت مستطیلی افقی به کار بردیم.
جالب اینجاست که طبیعت تمام این اصول را به صورت تجربی به همه میآموزد؛ خواب که مایه آرامش و تسکین شماست تنها در وضعیتی افقی (خوابیده) به سراغتان می آید.
شما نمیتوانید ایستاده بخوابید و اگر هم چنین کنید قطعاً خواهید افتاد.
طبیعت به زبان خود به شما میگوید که برای دست یافتن به سکون و آرامش باید پوزیشن خود را عوض کرده و از حالت عمودی به حالت افقی درآئید.
پس ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تابعی از طبیعت هستیم و طبیعت سخاوتمندانه راهی پیش پایمان میگذارد تا انرژی های درونی و بیرونی خود را مهار و متوازن کنیم و در هماهنگی بیشتری با جهان به سر ببریم. همانطور که میدانید تمامی آنچه با ما ارتباط یا اتصال دارند، دارای درجات مختلف انرژی هستند که اگر آنها را کنترل و آزاد نکنیم، مخرب خواهند بود.
یکی از راه های کنترل انرژی استفاده درست و بجا از انرژی طبیعت است.
از زمانی که به خاطر می آوریم، آفتاب از شرق طلوع کرده (بالا می آید) و در غرب غروب میکند (پائین می رود). در مکتب فنگشویی از این قانون طبیعی در چینش لوازم منزل بهره میبرند؛ اجسام بلند را در شرق منزل و اجسام کوتاه را در غرب آن قرار میدهند و به همین سادگی به هارمونی و هماهنگی قدرتمند و موثری در منزلشان میرسند.
“طبیعت اینگونه به ما می آموزد که چگونه رفتار کنیم.”
ئی چینگ
برای بسیاری از ما نخستین رویارویی با فنگشویی و انرژی های پنجگانه، عناصر پنجگانه در حکم کشف یک زبان یا ساختار جدید است و طبیعتاً مقاومتهایی را در ما برمی انگیزد.
همچنانکه در دالان این ساختار جدید پیش میرویم، با مفاهیم جدیدی روبرو میشویم که در زبان ما معادلی برای آن نیست، ئیچینگ یکی از این مفاهیم است.
ئیچینگ کهنترین متن بهجامانده از چین باستان است که بیش از چهار هزار سال قدمت دارد.
در چین باستان لاکپشت نماد ثبات و عمر طولانی، و از اینرو بسیار مورد احترام بود.
لاک آن یکی از اشیاء مقدسی بود که از جانب آسمان، به عنوان وسیلهای برای طالعبینی مقدر شده بود.
بنابر نظریه ای ریشههای علائم ئیچینگ توسط فوهسی -امپراتور اسطورهای چین- روی لاک یک لاکپشت دیده شد و افسانهها کشف هشت “سهخطی” ئیچینگ را به او نسبت میدهند.
اگرچه ممکن است این اسطوره از نظر ظاهری قابل قبول نباشد، اما نوع اشتیاقی را که منجر به ایجاد کتاب دگرگونی (کتاب ئیچینگ) شد، نشان میدهد.
خطوطی که در ئیچینگ میبینیم به دو دسته ممتد و منفصل تقسیم شده اند تا نمایانگر اصول حیاتی و اساسی وجود باشند.
خط ممتد، آسمان یا “یانگ” خوانده میشود، و نشانگر قطب مثبت، مذکر و فعال طبیعت است. خط منفصل، زمین یا “ین” خوانده میشود و نشانگر قطب منفی، مونث و منفعل طبیعت است.
برای نشان دادن رابطه درونی این دو مفهوم متضاد (و در عین حال مکمل)، هر دو خط با هم ترکیب شدند تا ین و یانگهای کوچکتر را نشان دهند.
بعد خط دیگری هم اضافه شد و هشت شکل به وجود آورد، که هر یک از این اشکال یک “سه خطی” خوانده میشود.
به هر یک از سه خطی ها نامی داده شد و بعضی صفات ویژه به آن منسوب گردید.
سه خطی “چ، ین”، نشانگر جوهر مذکر آسمان یا یانگ اصیل، از سه خط ممتد تشکیل شده است و سه خطی “ک ،اون” نشانگر جوهر مونث زمین یا ین اصیل است ، و از سه خط منفصل تشکیل شده است
شش سه خطی دیگر، ترکیبات دیگری از ین و یانگ میسازند.
ین و یانگ وجوه “تائو” هستند و تائو نیز هسته اصلی جهان است. و بنابراین هشت سه خطی را به صورت یک خانواده، شامل پدر، مادر و شش فرزند پنداشته اند.
هشت سه خطی در شکل اولیه ئیچینگ به کار میرفت، و اغلب آنها را در هنر چینی بصورت شعاعهای یک دایرهی همیشه گردان رسم میکنند که به دور نمادهای درهم قفل شدهی ین و یانگ قرار گرفته. بخش سیاهرنگ (ین) از دایره داخلی، نقطهای سفیدرنگ دارد، و قسمت روشن (یانگ) نقطه ای سیاهرنگ دارد.
این امر نشان میدهد که هر قطب در کاملترین و خالصترین شکل خود، دانهای از دیگری دربردارد. هرجا ینی باشد قطعاً اثری از یانگ هم خواهیم یافت. هر جا کوهی (یانگ) هست، قطعاً درهای (ین) نیز خواهیم یافت. اگر تیزی (یانگ) در یک کارد هست، قطعا روزی کندی (ین) نیز در آن خواهد بود.
در فنگشویی در معماری یا فنگشویی کاربردی، پنجره یک عنصر یانگ محسوب میشود. زیرا از آنجا نور، صدا، باد و منظره وارد اتاق میشود. در راستای رسیدن به تعادل و توازن روی پنجره یک عنصر ین (مثلا پرده کرکره) نصب میکنیم تا انرژی یانگ را تحت اراده و میل خود درآوریم. در حالی که به دیواری که یک عنصر ین محسوب میشود، تابلویی میآویزیم تا شور یانگ را به آن افزوده باشیم. یا اینکه برای خوابیدن جلوی درب را انتخاب نمیکنیم، چون درب به عنوان یک عنصر یانگ قدرتمند، محل رفت و آمد انسان، هوا، انرژی و … است. در عوض کنار دیواری که به سبب ین بودن آرام و بدون تحرک است، خوابی راحتتر خواهیم داشت. گرمای یانگ و سرمای ین کنار هم مفهوم جدید و دلپذیری را به وجود میآورند: معتدل. بهاری، ولرم. و هدف فنگشویی همیشه دستیابی به یک چیز است و آن چیزی نیست جز تعادل! و ین و یانگ که عناصر اصلی این تعادل محسوب میشوند، در ئیچینگ درهم می آمیخته و مفاهیم و معانی جدیدی خلق میکنند. و اینجاست که تاثیرگذاری خارق العاده ئیچینگ بر ما آشکار میشود.
سالها بعد از پیدایش ئیچینگ، فردی به نام “ون” که مدتی به انتظار مرگ در زندان به سر میبرد، به این هشت “سه خطی رازآمیز” علاقمند شده و به مطالعه و تحقیق در این زمینه پرداخت.
او با ترکیب کردن “سه خطی”ها و جفت کردن هریک از آنها با دیگری، شصت و چهار “شش خطی” به دست آورد. آنگاه هر یک از این “شش خطی”ها را نامگذاری کرده و حکمی بر آن افزود. او حکم هر “شش خطی” را از ترکیب مفهوم دو “سه خطی” -که آن “شش خطی” را میساختند- به دست آورد.
سرانجام پس از تغییراتی در ئیچینگ توسط کنفسیوس و فردی دیگر، در اواخر قرن سوم میلادی عارفی جوان به نام وانگ پی با مطالعه ی ئیچینگ آن را فلسفه زندگی شمرد.
ئیچینگی که اکنون در دسترس است را همان روایت وانگ پی میدانند که به زبان چینی جدید تدوین شدهاست.
هدف ئی چینگ بیان تغییراتی است که در سطح کیهان رخ میدهد و امواج و حلقههای بخت را میسازد.
انسان به وسیله ئیچینگ نیروهای بخت را رهبری میکند و از رویدادهای درون زندگی باخبر میشود و در مواقع مورد نیاز میتواند جریان زندگی را به سود خود تغییر دهد.
ئیچینگ نمیگوید که چه چیزی در آینده رخ میدهد اما توضیح میدهد که چرا وقایع بدین گونه هستند و روشی را که آدمی باید در آینده اتخاذ کند پیشنهاد میدهد.
[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]