یین و یانگ

نویسنده

[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5328″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1593254292665{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1594545827581{margin-top: -15% !important;}”]یین و یانگ

 

 

http://designtvir.com[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5719″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

مقالات طراحی داخلی (یین و یانگ)

یین و یانگ در فنگ شویی یکی از عقاید بسیار کهن فلسفی چینی، که همه چیز و همه کس را به دو گروه اصلی تقسیم می‌کند.
این عقیده به وجود آورنده و معنی‌بخش تمام وجوه زیستن در این کره خاکی حتی در معماری است.
هر آنچه در کائنات است از این دو به وجود آمده است.

یین و یانگ چیست؟

به طور سمبولیک یین و یانگ را به صورت دو ماهی در هم پیچیده که به اتفاق یک دایره کامل را می‌سازند، ترسیم می‌کنند.
ساده‌ترین تعریف از آنها در نمود انسانی آن، درک تفاوت این دو واژه است: قدرت و ظرافت! قدرت نر و ظرافت ماده.

البته آنها، زنانگی و مردانگی در تمام وجوه هستند و برعکس نگاه جنسیتی که با شنیدن این دو واژه به ذهن خطور می‌کند، این دو نه فقط تفاوت جنسی، بلکه تمام تفاوت‌های نر و ماده را در بر دارند و کل جهان بر مبنای همین تفاوت‌ها پدید آمده و معنی یافته است.
این تفاوت تفاوتی متعالی است، چرا که هر دو به بهترین صورت هم را تکمیل می‌کنند و باعث به وجود آمدن چرخه‌ای ابدی در دایره یین و یانگ می‌شوند.

یین و یانگ

یین و یانگ

منفرد نیستند بلکه تنها در نسبت با یکدیگر قابل درک هستند.
تنها زمانی سرما در این جهان ماهیت و معنی پیدا می‌کند که گرمایی در کنارش باشد، بدون حس گرما، درک سرما بی‌معنی می‌نماید. تمام اجزای طبیعت اینگونه ساخته شده‌اند: متفاوت مکمل.
حتی ما نیز چنین تفاوت مکملی را در روزمرگی‌های انسانی خود استفاده می‌کنیم.
به عنوان مثال پدیده زبان‌آموزی بر همین پایه شکل می‌گیرد: درک با کمک opposite های لغات. یعنی ما اینگونه زبان را یاد گرفته‌ایم: (short- tall)‌ (full- empty) (black-with)

در حوزه دین‌شناسی خیر و شر همین نقش را ایفا می‌کنند.
برای درک این رابطه باید بدانیم که هیچ‌چیز مطلقاً یین یا یانگ نیست، بلکه آمیخته‌ای همزمان از هر دو این عناصر است.
منتها نباید فراموش کرد که همیشه در یانگ‌ترین قسمت اثر و نقطه‌ای از یین به چشم می‌خورد و برعکس! همواره در دل هر خیر، شر و در دل هر شر، خیری نهفته است.

در روند مداومی از تغییر و تناسب هستند؛ آنچه یین بیشتری دارد به سمت یانگ کشیده می‌شود و بالعکس.
فردی که دارای شخصییت متمایل به یین و ساکت و آرام است با حرکت به سمت یانگ می‌تواند زندگی مطلوبی داشته باشد. این امر را می‌توان با قطب‌های مختلف آهنربا مقایسه کرد.

طبیعت از اولین لحظه‌ی شکل گرفتن حیات ما را با قانون یین و یانگ همراهی کرده است؛ اسپرم  با ماهیتی پرتعداد، پرتحرک و فاقد اندوخته غذایی با تک اوولی بی‌تحرک که اندوخته غذایی را با خود حمل می‌کند، ترکیب شده و سلول تخم را تشکیل می‌دهد که سرچشمه حیات است.
طبیعت با همین زبان ساده برای ما بیان داشته که هرچه در پیرامون ما پرجنب و جوش است دارای نیروی یانگ و هرچه فاقد این خصوصیت است دارای نیروی یین می‌باشد. دیواری که نه دری دارد و نه پنجره‌ای یک عنصر یین تلقی می‌شود، زیرا در آن نه رفت و آمد هوا است، نه رفت و آمد منظری و نه رفت و آمد فیزیکی.

مهم این است که این دو را همواره در حالت تعادل نگه داریم، اگر جایی آنها بیش از حد سنگینی کنند، شرایط به طور محسوسی نامتعادل و آزار دهنده خواهد شد. انسان نیز به طور فطری با این مفهوم آشناست؛ نه روی تمام دیوارها پنجره کار می‌گذارد و نه تمام دیوارها را بدون در یا پنجره رها می‌کند. همواره از چهار دیوار سازه‌اش، دو دیواررا به در و پنجره مجهز می‌کند و دو دیوار دیگر را خالی می‌گذارد.

حفظ تعادل یین و یانگ در معماری داخلی

در تحلیل فضایی دکوراسیون ، یین به قسمت‌های آرام و غیرفعال اتاق اطلاق می‌شود که فاقد در، ورودی، پنجره یا هر نوع گشایشی به اطراف باشند.
یانگ معرف قسمت‌های فعال اتاق است که در آن امکان حرکت وجود دارد، یعنی در مجاورت درها، ورودی‌ها، بازشوها و پنجره‌ها. پنجره‌ای که به فضای شهری گشوده می‌شود یانگ بسیار بیشتری را وارد محیط می‌کند که اغلب ناخوشایند بوده و باید کنترل شود. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد از قبیل:

  •   عایق صدا نمودن پنجره.
  •   شیشه‌های کنترل کننده نور.
  •   شیشه‌های کنترل کننده دیداری: مثل شیشه‌های رفلکس که دید از بیرون به درون را محدود می‌کند.
  •   کنترل میزان ورود نور از طریق تنگ یا گشاد کردن دریچه داخلی پنجره: از این روش در دژها و کلیساها بسیار استفاده می‌شده است.
  •   انتخاب ابعاد پنجره با توجه به شرایط اقلیمی.
  •  استفاده از گیاهان (به خصوص گیاهان خاردار) پشت پنجره.

و البته در تمام موارد فوق جهت نور، صدا و زاویه دید مواردی هستند که باید در نظر داشته باشیم.

یین و یانگ

برخی قسمت‌های هر سازه‌ای بر حسب خصوصیات و کاربری‌شان یین یا یانگ هستند و ما در آنها از قوانین فنگ شویی در دکوراسیون استفاده می کنیم.
مثلاً انباری منازل نیروی یین دارد، پس وقتی وارد آنجا می شویم با صدای بلند صحبت کرده، چراغ را روشن و وسایل را جابه جا می‌کنیم تا مقداری یانگ وارد محیط ساکن انباری نماییم.‌ و همیشه تمام این اعمال را به صورت غریزی و فطری و بدون اینکه از کسی بیاموزیم انجام داده‌ایم.

در مقابل جایی همچون آشپزخانه دارای یانگ بالایی است که به وسیله حفظ نظم محیط کنترل خواهد شد، زیرا آشفتگی یانگ اضافه را وارد محیط می‌کند.

یا مثلاً می‌دانید چرا در مهمانی‌های رسمی چراغ‌های بیشتری را روشن می‌کنیم؟! علت این امر فضای سنگین مهمانی‌های رسمی است که به یین متمایل است.
این یین را با اضافه کردن یانگ در قالب نور اضافه‌تر متعادل می‌سازیم.

در یک کلام اگر تعادل بین آنها برقرار باشد انرژی مثبتی جریان می‌یابد که اگر این تعادل خدشه‌دار شود، انرژی مثبت هم قطع یا حتی منفی خواهد شد، و این به وضوح برای افراد قابل درک است. دقیقاً مثل بندبازی است. اگر احساس کردیم در حال سقوط از سمت راست هستیم، باید خود را به سمت چپ بکشیم و اگر از سمت چپ احساس عدم تعادل کردیم باید به سمت راست متمایل شویم.

 

افراد باید به یین و یانگ محیط در ساختمان توجه داشته باشند و موقعیت خود را در آن محیط بر اساس حفظ تعادل این دو انتخاب کنند. به شکل زیر توجه کنید:

یین و یانگ

یین و یانگ

میز A بیشترین رفت و آمد افراد، انرژی، جریان هوا و حتی تبادلات بصری را دریافت می‌کند. فردی که این میز را برای کار خود انتخاب می‌کند باید شخصیت ساکن و متمایل به یینی داشته باشد تا با چنین رفت و آمد زیادی هماهنگ شده و تعادل خود را از دست ندهد. افراد یانگ در میز A دچار نوعی بی‌قراری، تکاپوی کاذب و عدم تمرکز می‌شوند. برای این افراد میز C مناسب‌ترین انتخاب از میان گزینه‌های موجود است. چنانچه پنجره کنار این میز به منظره نامناسبی دید داشته باشد باید آن را با ابزار ممکن پوشش داد.

آنها با قدرتمندی تمام در تمام عرصه‌ها ظاهر می‌شوند. حتی فصول نیز از این روند بی‌بهره نیستند. بهار را می‌توان فصلی یانگ خواند؛ گاهی باد است، گاهی آفتاب، گاهی ابر، گاهی باران، گاهی آرام و گاهی ملایم و مطبوع. برای همین است که خواب (یک عمل یین) در فصل بهار تا این حد لذت‌بخش است. اما تابستان و زمستان فصولی یین هستند؛ در همه چیز نوعی یکنواختی به چشم می‌خورد از جمله تنوع رنگ‌های طبیعت (که در زمستان غالباً سفید یا مه‌گرفته است و در تابستان سبز و زرد) و آب و هوا. پس در تابستان وزیدن کمی نسیم بسیار برای ما خوشایند است چون اندکی یانگ در هوا ایجاد می‌کند، یا اینکه در این فصل گرایش افراد به پوشیدن البسه رنگارنگ (ایجاد یانگ) بسیار زیاد است. دقت نمایید که هر دو فصل یین‌هستند، اما هر کدام با یانگ های متفاوتی تعدیل می‌شوند. در تابستان سرما حکم یانگ را دارد و در زمستان گرما. با درک این موضوع باید همواره هوشمندانه و بر حسب شرایط به تعدیل یین یا یانگ بپردازیم.

اما اگر گرما یک عنصر یانگ است، پس چرا فصل تابستان را فصل یانگی نکرده و برعکس به آن قدرت یین داده؟ باید گفت که سوای هر تعریفی و در راس تمام خصایص، یانگ یعنی جنب و جوش و یین یعنی سکون. در فصل تابستان، یانگ نور و گرما به قدری یکنواخت و مطلق است که در نهایت باعث ایجاد سکون یین خواهد شد.

در پایان باید خاطرنشان سازیم که تنها زمانی مجاز به دستکاری آنها هستید که بدانید حاصل کار تعدیل شرایط خواهد بود، نه ایجاد بی‌نظمی و آشفتگی. کویر یک فضای کاملاً یین است. حال اگر در این فضا حرکت و جنب و جوش کنیم تا یانگی بیافرینیم و فضا را متعادل سازیم، قطعاً سلامتی‌خود را به خطر خواهیم انداخت. خزندگان در این بین سازگاری جالبی دارند و آن هم‌ذات پنداری با محیط است. در حقیقت در این محیط راکد، زندگی نیز روندی ساکن و راکد را برگزیده تا کمترین لطمه را از یین مطلق کویر ببیند. حتماً شما نیز چنین عدم موفقیت در تعادل‌سازی را تجربه کرده‌اید. مثلاً سعی برای شکستن سکوتی سنگین با ایجاد یک صدای خرد!

برای خرید از بهترین مراکز فروش اکسسوری و تجهیزات معماری داخلی روی لینک ۱۰۰ برند برتر کلیک کنید.

یین و یانگ

یین و یانگ

فراموش نکنید که این دو مفاهیمی نسبی هستند؛ هیچ چیز مطلقاً یین یا یانگ نیست، بلکه شرایط، حالت‌ها و خصوصیات نسبت به هم سنجیده می‌شوند و سپس مشخص خواهد شد که یین است یا یانگ. مثلاً لم دادن در کاناپه نسبت به پیاده‌روی یین محسوب می‌شود در حالی که همین امر در مقابل خوابیدن یانگ است. پس قطعاً افزودن آیتم‌های جدید به یک محیط متعادل ممکن است تعادل را بر هم زده و شما را مجدداً وادار به ایجاد تعادل یین و یانگ نماید. با مثالی این مفهوم را روشن‌تر می‌کنیم. دیوار یین را با پنجره‌ای در آن می‌توان متعادل کرد. اما فرض کنید که این پنجره به جنوب باز شود و در نتیجه گرما و نور بسیار زیادی از آن به داخل آید. در این شرایط یانگ بیش از میزان مورد نیاز افزایش یافته است و ما باید آن را با یینی متعادل کنیم. این یین می‌تواند پرده کرکره، شیشه مات، گیاهان و ….. باشد.

جدول مقایسه

یین                                                          یانگ

 

تاریک است

سبز، آبی، سیاه و قهوه‌ای است

ساکن است

زاویه‌دار است

منقبض است

آهسته است

ساکن است

زمین است

آب است

ماه است

باران است

اعداد اعشاری است

زمستان است

سرما است

پلنگ است

پایین است

پست است

سرازیر است

نرم است

سرد است

زن است

پس است

کف است

ترش است

غمگین است

سایه است

 

روشن است

قرمز، نارنجی و زرد است

 

متحرک است

گرد است (به جز دایره)

منبسط است

سریع است

فعال است

آسمان است

کوه است

خورشید است

آفتاب است

عدد صحیح است

تابستان است

گرماست

اژدهاست

بالاست

اوج است

سربالاست

سفت است

گرم است

مرد است

پیش است

راس است

شیرین است

عصبانی است

نور است

[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من