فهرست
نمایشگاه سارو گلوبال - رتبه شایسته تقدیر در دومین جایزه ملی بناهای فاخر
نام پروژه : نمایشگاه مرکزی سارو گلوبال
عملکرد : فروشگاه
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی : طرح و ساخت ازنو
معماران اصلی : احسان توسلی، سولماز تاتاری
همکاران طراحی : نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت
طراحی و معماری داخلی: نیلا شاه محمدی، رعنا قمرصورت
مهندس تاسیسات: محمد یزدی
گرافیک: نیلا شاه محمدی
مجری: طرح و ساخت از نو
همکاران اجرا: اتابک بهفروز
کارفرما: آقای احمد قائینی
نوع سازه : فلزی – نوع تاسیسات : داکت اسپلیت
نورپردازی : شرکت موتیف
آدرس پروژه: تهران، تقاطع ولیعصر، خیابان امام خمینی، پلاک311
مساحت زمین: –
زیربنا : 85 متر مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت : 1399
عکاس پروژه : محمدحسن اتفاق
مبانی نظری فروشگاه یراق ساروگلوبال
در پروژه ی بازسازی فروشگاه یراق الات سارو واقع در حسن آباد تهران، دغدغه ی مهم کارفرما، امکان تغییر در چیدمان و نوع محصولات نمایشی بود که با توجه به نیاز بازار، ناچار بایستی تغییر می یافت. لذا ایده ی اصلی طراحی داخلی، خلق فضای انعطاف پذیر بود که بدون آنکه به ماهیت و ساختار کلی فضا لطمه ای وارد نماید، کارفرما امکان دخالت در جانمایی دیوارها و عناصر نمایشی را داشته باشد. استفاده از شبکه ی مدولار گسترده که کل سقف فضا را پوشش می دهد، علاوه بر امکان تامین ایستایی صفحات نمایش در ابعاد و جهت های مختلف و عملی نمودن انعطاف پذیری، با ماهیت صنعتی موضوع قرابت مفهومی و بصری می یابد (کارفرما بنا به نیاز، امکان برپایی مجدد المان های معماری را به صورت های مختلف و منطبق بر نیازهای عملکردی خود خواهد داشت).
استفاده از هندسه ی سقف و امتداد آن در فضای بیرونی، بجز نظم بخشیدن به جداره ی پس و پیش شده ی پیشانی و امکان نصب برند فروشگاه، سعی در دعوت مخاطب به داخل دارد. تاکید بر صفحه ی مشبک سقف علاوه بر جای دادن کانال های تاسیساتی و لوازم روشنایی، با عریان سازی ماهیت اصلی سقف فضا (نمایش ساختار طاق ضربی بنای قدیمی) جلوه ای بیشتر یافت. نمایشی که سعی در بیان و پذیرش بافت قدیمی سایت و ساختمان دارد و به کمک نورپردازی معکوس در بالای شبکه، نه تنها روشنایی عمومی فضا تامین می گردد بلکه بر حس زیبایی شناسانه ی بافت آجری قدیمی صحه می گذارد.
جانمایی فضاهای کانتر، انباری، سرویس، آبدارخانه و اتاق مدیریت در جداره ی پلان، فضای مفید حداکثری را در داخل برای عملکرد اصلی فضا مهیا نمود. در مرحله ی بعد، با توجه به ماهیت نمایشی دیواره های مجاور ورودی، الگوهای مکعبی بر روی دیوارها تا شدند تا علاوه بر نمایش محصولات، بیننده فضای داخل را ویترینی برای این فروشگاه بی ویترین تلقی نماید.
دقت در اجرای جزئیات طراحی شده، بکارگیری المان های اکسپوز سازه ای و تاسیساتی در جهت شفاف سازی، ترکیب رنگ های خنثی برای امتناع از اغتشاش بصری و استفاده از هندسه ی خطی و منظم در ساختار المان های داخلی، همگی سعی در القای فضایی صنعتی و باکیفیت به مخاطبین دارد تا نشان شایسته ای از کیفیت محصولات درون خود باشد. همنشینی شبکه ی مدولار مدرن و طاق ضربی سنتی، علاوه بر روح بخشی فضای داخلی، به معبر عمومی نیز نفوذ یافته و کنتراستی در بافت قدیمی زمینه خلق می کند تا تاکیدی باشد از برهم نهشت مکمل لایه ی صنعتی فضا و کالبد قدیمی بنا.