کلینیک پوست و مو بافتار

کسب رتبه دوم و تندیس نقره ای از دومین جایزه ملی بناهای فاخر در بخش معماری داخلی فضای اداری | 1402/11/11 | تهران ، مجموعه رایزن

نام پروژه:

بافتار ( کلینیک پوست و مو(

آدرس دقیق پروژه:

تهران، خیابان ولی عصر، رو به روی صدا و سیما، خیابان ابراهیم مهری، پلاک 33

نام شرکت مشاور و یا دفتر معماری:

شرکت طرح و ساخت از نو

معمار / معماران مسئول:

سولماز تاتاری، احسان توسلی

تیم طراحی:

همکاران طراحی :نیلا شاه محمدی

طراحی فاز ۲: نیلا شاه محمدی، امیر حسین نجیمی

تاریخ شروع و اتمام طراحی:

1400

تاریخ شروع و اتمام اجرا:

1401

مساحت طبقه :

110M2

نوع ساختمان:

درمانی

مهندس یا مشاور تاسیسات الکتریکی:

طرح و ساخت از نو

مهندس یا مشاور تاسیسات مکانیکی:

مهندس مهدی مهرآوران

شرکت سازنده/ اجرا :

طرح و ساخت از نو

مدیر اجرایی پروژه:

آرمین شاه محمدی

گرافیست:

ندا جهانتاب

کارفرما:

دکتر فرید صفر

عکاس / عکاسان:

استودیو نیمکت

متن توضیحات پروژه  ( از ایده تا اجرا )

ایده ی طراحی داخلی مطب پوست و مو با تلاش برای تداعی و کالبد بخشیدن به مفاهیم مرتبط با فرایند درمان و ظرافتی که به چیره دستی پزشک حاذق اشاره ی تلویحی دارد، شکل گرفت. تعمق در واژگان مرتبط با این حوزه ویژگی هایی همچون بافت دار و ملموس بودن، لایه لایه بودن، پاکسازی، ظرافت و حساسیت، و انعطاف پذیری را به ذهن متبادر می نماید. با عینیت بخشیدن به این واژگان از طریق تشابه کالبدی و گاها تضادهای سنجیده سعی بر درگیر کردن حس مخاطب در این جعبه ی فضایی محدود و کوچک شده است.

شروع فرایند طراحی همانند کار پزشک متخصص از لایه برداری اضافات صورت گرفت و حذف عناصر مازاد نه تنها در دیوارهای مخل عملکرد، بلکه به پوشش سقف و دیوارهای لوله های تاسیساتی نیز نفوذ کرد. قرار بر این بود که با نمایش تمامی عناصر ساختاری فضا چه به لحاظ سازه ای (حذف یونولیت های زیر سقف کاذب و شبکه ی دال گونه ی سقف را عریان نمود) و چه به لحاظ تاسیساتی (آشکار شدن شبکه ی اصلی و اجرای با دقت سیستم جدید مکانیکال و الکتریکال) فرصتی برای شکلگیری پوسته ای فرمال و منعطف فراهم آید. کلیت فضا به کمک این لایه ی مشبک شکلی منسجم گرفت و در مرحله ی بعد با قرارگیری جعبه ی درمانی در فضا، برش هایی بر آن ظاهر گردید تا تحت تاثیر این نیرو، شکافی در شبکه رخنه کند.

چالشی که پلان فضا برای طراحی ایجاد می کرد گوشه ای بی تناسب با چشم اندازی زیبا به درختان چنار کوچه بود و مسیر دسترسی طویلی که اتاق های درمان و این کنج دنج (فضای استراحت پزشک و کارکنان) را به هم متصل می کرد. این راهروی طویل با پتانسیلی که درختان در انتهای محور ایجاد کرده بودند، فرصتی برای شکلگیری قاب سبز فراهم آورد که بر غنای حسی این مسیر حرکتی بیفزاید. فضای طاقی شکلی که علاوه بر زیبایی بصری، به نیازهای عملکردی فضای کوچک مطب پاسخ می دهد. فضای رختکن کارکنان با دو درب تعبیه شده در دیواره ی طاق امکان محصور شدن دارد و حتی در مواقع لزوم، دید مراجعه کننده به فضای استراحت را مسدود می کند.

جعبه ی ظریف و حساس درمان که باکس نیمه شفاف شیشه ای است، تضاد محسوسی با بافت خشن توری ها دارد. مخاطبی که در فضای انتظار نشسته، برخلاف روال معمول حجم شیشه ای نیمه شفاف سقف می بیند که کنکجاوی وی را برای اتاق درمان بر می گزیند. این فضای براق که با ضوابط بهداشتی اتاق معاینه و جراحی مطابقت دارد، در تبعیت از ماهیت کل فضا شکلی خمیده به خود گرفته و برنامه ی فیزیکی طرح را با قوس های برش خورده در خود جای داده است.

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من