مکعب 19 - سالن اسکواش برج میلاد / رتبه چهارم در دومین جایزه ملی بناهای فاخر

مکعب 19 (سالن اسکواش برج میلاد

کاربری: ورزشی

شروع طراحی: فروردین 1400

سال اتمام پروژه و بهره برداری: مهر 1400

طراحی و نظارت عالیه اجرا: دفتر معماری اردیبهشت (امیرحسین رستمی زاده و همکاران)

معمار مسئول و سرپرست تیم طراحی و نظارت عالیه: امیرحسین رستمی زاده

همکاران طراحی: رویا اصحابی، شیدا بنی هاشمی

کارفرما: آقای عبدالرضا کاشفی

عکاس: شیدا بنی هاشمی

گرافیک: فرناز آریاپور

 

مدیر پروژه: میلاد افتخار منش     

مدیر پیمان و مجری: میلاد افتخار منش

مشاور سازه: سید احسان حسینی، آرین دادگر                 

سیستم تاسیسات: کنکاش مکانیک  

 

مشخصات عمومی :

مساحت زمین: 1200  متر مربع 

زیر بنای ناخالص پروژه: 750  متر مربع

تعداد ترازها و طبقات: 2 طبقه

طبقه زیرین : سالن های اسکواش و خدمات    

طبقه فوقانی : بخش اداری و سالن بدنسازی و…

نوع بهره برداری: عمومی    

نشانی پروژه:  تهران، محوطه غربی برج میلاد، سالن اسکواش

 


 

شایستگی معماری عام المنفعه، گامی موثر در جهت شایستگی شهر و زندگی شهروندان

معماران معاصر در شرایط کنونی جامعه به موازات مواجهه با موضوع طرح معمولا با دو چالش دیگر روبرو هستند. نخست، ارتقای بینش کارفرما و تبیین مولفه های یک معماری شایسته و پاسخگو در برابر سلایق سطحی و کلیشه های رایج که کارفرما و بهره بردار با آن خو کرده است. دوم، برخورد با مولفه های جبری و محدودیت های موجود در تعریف هر طرح یا پروژه که بر اساس مقتضیات هر پروژه متغیر و متفاوت می باشد. برخورد با این دو مقوله در پروژه هایی که کارفرما و متولی خصوصی ندارند، معمولا با چالش های بیشتری همراه می شود.

تعریف پروژه سالن اسکواش برج میلاد، که در موقعیت شهری خاصی از جنبه های اجتماعی، فرهنگی و ملی واقع شده نیز در سایه دو چالش فوق قرار گرفته بود،  لذا طراحی برای این پروژه علاوه بر حساسیت های ويژه طرح مستلزم پذیرش چالش های فرامتنی (هضم سازه موجود با بودجه حداقلی و شرایط قرارداد) بود.

مسئولیت طراحی سالن اسکواش برج میلاد، علی‌رغم وجود تمامی محدودیت ها، از جمله كمبود بودجه و محدوديت هاي مالی کارفرما و شرایط قرارداد مجری و مجموعه برج که نوعی سرمایه گذاری پر ریسک بشمار می رفت، همچنین محدودیت زمانی بسیار فشرده طراحی و رسیدن به برنامه تعیین شده افتتاحیه، چالش وجود سازه سوله اي از پيش ساخته شده، که با تمهیدات گروه طراحی تبدیل به فرصتی جهت ارائه طرحی ساده و خالص و در عین حال سازگار با بستر و موضوع طراحی و در انطباق با جریان پیشرو معماری معاصر ایران شد، به سرانجام رسید.

 شروع پروژه، از رونمایی نخستین طرح پیشنهادی آغاز شده و در همين راستا به سبب کیفیت نازل طرح اولیه نسبت به پتانسیل های پروژه و موقعیت خاص آن، بازنگری و طراحی به دفتر معماری اردیبشهت واگذار گردید.

 آنچه طراح این پروژه را مجاب به ارائه یک طراحی متعهدانه با نگاهی فرامادی در قبال دریافت دستمزدی 19 میلیون تومانی کرد، تنها پایبندی به «رسالت اجتماعی معمار» بود. مکعب 19 مصداقی از حق به شهر و شهروندان است. رسالتی معمارانه با هدف ارتقای سطح وکیفیت معماری عام المنفعه در جامعه و ارتقای کیفیت شهر و زندگی شهروندان…

 

معرفی پروژه

اجرای پروژه سالن اسكواش برج ميلاد بر روي يك سازه سوله اي (پیش ساخته) آغاز شد که حین ساخت و اجرای این سازه، کل طراحي مجموعه مورد بازبینی کامل قرار گرفت و نواقص موجود در پروژه منتج به بازبيني و طراحي مجدد آن شد. پروژه حاضر در زميني به مساحت تقريبي1200 متر مربع در مجاورت برج ميلاد بنا و در دو سطح اجرا شده است، ارتفاع كلي پروژه حدودا 9 متر در نظر گرفته شده است. طبقه اول شامل پذیرش و6 سالن اسكواش مي باشد كه امكان تفكيك و جابه جايي زمين آقايان و بانوان را داراست. رختكن ها و سرويس هاي مجزا و بخشی از تاسيسات  نيز در طبقه اول قرار دارند. طبقه دوم به جايگاه داوران، اتاق استراحت و سالن بدنسازي اختصاص داده شده است. چگونگی پوشش سازه مذکور و تعریف کالبد و تصویرخارجی پروژه با توجه به موقعیت خاص آن نسبت به برج میلاد، ساختمانهای مجاور، محیط اطراف و پوشش گیاهی وتپه های اطراف و دیده شدن آن در موقعیت های گوناگون و تنوع حوزه های درک آن از دور و نزدیک و دیدهای پایین دست و بالا دست، یکی از مهمترین مولفه های طراحی آن بشمار می رفت.

بنا بر آنچه گفته شد، با توجه به محدودیت شدید زمان و هزینه، پوششی متفاوت ولی همگون در چهار جبهه و بام سوله با استفاده از اتصالات خشک رایج و ورق های رنگ شده موجود در بازار مورد استفاده تیم طراحی قرار گرفت. به گونه ای که علاوه بر سادگی و خوانایی و نشانه گذاری موثر پروژه در ذهن مخاطب، بی نظمی و اغتشاش بصری در سایت و مجموعه اطراف برج ایجاد ننماید. همچنین با تعریف متفاوت بدنه های چهارگانه و ایجاد هدفمند یک شکست در ورودی اصلی در حجم علاوه بر ایجاد یک ترکیب پویا، دعوت کنندگی لازم را در ورودی اصلی پروژه برای مخاطب ایجاد کرده است.

عدم استفاده از ديتيل هاي وارداتي گران قيمت در طراحی اتصالات به گونه ای که قابليت جمع آوری و جا به جایی پروژه در آینده مقدور باشد از مزیت های مهم بازطراحي اين پروژه به شمار مي آيد. فضاهای داخلی پروژه نیز با پایبندی به نمایش  صادقانه سازه و تاسیسات و ساختار پروژه در داخل به موازات رعایت استانداردهای بین المللی فدراسیون اسکواش در زمینه ابعاد و اندازه ها و رنگ ومصالح، هماهنگ با تعریف ساختار بیرونی پروژه تعریف شده است.

 

چشم انداز اصلي در طراحي داخلي اين پروژه وفاداری به روحیه پویا و مدرن ورزش اسکواش با تكيه بر نمایش صادقانه عناصر معماری و تاسیسات در تركيب رنگ سفيد و قرمز مي باشد. بگونه ای که نتیجه طرح به سان یک الگو در سایر پروژه های مرتبط تعمیم یابد. فضای داخلی پروژه به گونه ای تعریف شده که پروژه قابلیت تکثیر و الگو سازی برای سایر فضاهای ورزشی مرتبط با ورزش اسکواش را در کشور داشته باشد و به نوعی به تبیین یک الگو واره کشوری پرداخته شده است.

در محدوده زمین های بازی و تمرین، نظامی متشکل از عناصر و اجزا با تکیه براستاندارد های مرتبط با شکل، ارتفاع، جنس دیواره ها وکف و سقف منجر به شکل گیری فضاهای داخلی شد و در سایر فضاها نیز نمایش صادقانه و بی پرده اجزا روحیه داخلی پروژه را تعریف نموده است.

 

طراح: امیرحسین رستمی زاده (دفتر معماری اردیبهشت)

اطلاعات تماس:  09126071630            44049415 021    

ایمیل:      amir.h.rostamizadeh@gmail.com

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من