قاب شهر ( واحد تجاری آپادانا ) شایسته تقدیر در دومین جایزه ملی بناهای فاخر

قاب شهر(واحد تجاری آپادانا)

کاربری: تجاری-اداری

شروع طراحی: 1398

سال اتمام پروژه و بهره برداری: 1400

طراحی و نظارت عالیه اجرا: دفتر معماری اردیبهشت (امیرحسین رستمی زاده و همکاران)

معمار مسئول و سرپرست تیم طراحی و نظارت عالیه: امیرحسین رستمی زاده

همکاران طراحی: رویا اصحابی، شیدا بنی هاشمی

کارفرما: آقای مجیدپور  

عکاس: شیدا بنی هاشمی

گرافیک: فرناز آریاپور

 

مدیر پروژه: مهندس رضوی

مدیر پیمان و مجری: مجید مفید

مشاور سازه: سید احسان حسینی، آرین دادگر

سیستم تاسیسات: کنکاش مکانیک  

 

مشخصات عمومی :

مساحت زمین:  400 متر مربع 

زیر بنای پروژه: 2000 متر مربع

تعداد ترازها و طبقات: 6 طبقه

نوع بهره برداری: عمومی 

نشانی پروژه: تهران، خیابان خرمشهر، سهروردی شمالی، پلاک 59

 

معرفی پروژه

جایی در امتداد شلوغی های شهر/ نمایشگاه ماشین

 

این پروژه در خیابان خرمشهر(آپادانا) تهران که بعنوان یک موقعیت اداری نزدیک به خیابان های بورس نمایشگاه های خودرو (خیابان های بهشتی و سهروردی) شناخته میشود واقع شده است. این پروژه تجاری- اداری با مساحت تقریبی2000متر مربع و در 6 طبقه طراحی شده است.

پروژه مذکور در 6 طبقه شامل: 3 طبقه زیرزمین، 1 طبقه همکف، 1 نیم طبقه تجاری و 1 طبقه تجاری – اداری تعریف شده است.

با توجه به دهانه یکپارچه و عملکرد تجاری کانسپت اصلی گروه طراحی استفاده از یک حجم خالص و شفاف بوده که کیفیت پروژه از داخل به بیرون سرایت کند و با فضای داخل شهر و منظر شهری ترکیب شود، در واقع هدف طراحی یک نمای تجاری ساده با دیتیل های خاص بود تا نما و کاراکتر شهری پروژه آمیخته با فضای داخلی پروژه شود. این در حالیست که دغدغه کارفرما رسیدن به یک نمایشگاه لوکس و شاخص در میان رقبای منطقه بود. در مقابل سعی طراحان در ارائه معماری فاخر و شاخص در جهت منویات کارفرما اما استفاده از المان های مدرن و هنرمندانه جهت جلب نگاه عابران و مشتریان از بیرون به درون بوده است. لذا بر خلاف تصور اولیه کارفرما به جای پرداخت های تجملی (Luxury) و المانهای پرطمطراق معماری های نئوکلاسیک ، خطوط مدرن و عمق دادن به پوسته نما به کمک قاب سازی های مصالح و نورپردازی بعنوان رویکرد طراح انتخاب شد.

استفاده از یک حجم خالص و همچنین ایجاد سایه روشن به دلیل وجود نور جنوب اولین گام در راستای اهداف فوق می باشد. اگرچه رویکرد کارفرما به جهت رسیدن به یک پروژه لوکس استفاده از بهترین و با کیفیت ترین محصولات و مصالح بوده است اما رویکرد طراحان هماهنگی کیفی و فنی میان مصالح مختلف و همخوانی ایده در هماهنگی مصالح کف و جداره و سقف می باشد. چنانچه ایده اصلی معماری داخلی در عموم فضا ها تبدیل ویترین پوسته ای معمول نمایشگاه های خودرو به قاب سازی های متعدد و به عمق بردن دید مستقیم عابران از بیرون (خیابان) به درون (فضای داخل نمایشگاه) می باشد.

در راستای تکمیل ایده اصلی معماری داخلی میتوان به نورپردازی خاص پروژه در شب اشاره کرد. نورپردازی خاص و خطی پروژه در دیواره ها، راه پله ها ، مشاعات و آسانسور با تاکید بر دیواره ها و همچنین نورپردازی خطی مدرن سقف پارکینگ در ترکیب با لوورهای آلومینیومی سقفی از مهمترین مولفه های رسیدن به اهداف این طرح به شمار می رود.

از تجربه های اجرایی دیگر این پروژه می توان به استفاده از سازه فلزی و روش اجرای Top down جهت امنیت و سرعت بیشتر کار و همچنین عدم استفاده از ستون در فاصله ی طبقه همکف تا اول و ایجاد یک فضای مسطح باز (حدودا 15 متر بدون ستون) اشاره کرد. در همین راستا استفاده از پتانسیل تراس طبقه دوم به گونه ای است که علاوه بر ایجاد سبزینگی در آن و بوجود آوردن یک ترکیب حجمی خالص، دید و منظر مناسبی را نیز برای فضاهای داخلی فراهم کرده است.

در طراحی پنجره ها و بازشو ها، بر ایجاد دید های گسترده به منظور بوجود آوردن دید و منظر مناسب تاکید شده است. بام پروژه نیز به عنوان یک فضای چهار فصل قابلیت استفاده به عنوان بام سبز را در تمامی اوقات سال دارد.

 

طراح: امیرحسین رستمی زاده (دفتر معماری اردیبهشت)

ایمیل:      amir.h.rostamizadeh@gmail.com

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من