کوشک باغ نوشان
نویسنده
کوشک باغ نوشان
باغ نوشان در استان مازندران شهر رویان در محله منوچهرکلا واقع شده است. سایت پروژه دارای پوشش گیاهی غنی با قدمت بالا می باشد و درختان موجود در این باغ از قابلیت های با ارزش سایت بشمار میآید و مطابق با هندسه و شکل زمین هریک از ویلاها در مجاورت درختان موجود استقرار یافت و برای حفظ هویت و یکپارچگی باغ و نظر به اهمیت توسعه پوشش گیاهی و گسترش منظر سایت، ویلاها در جدارههای پیرامونی شهرک جانمایی شد تا درفضای بازمیانی باغ ضمن تاکید بر سبزینگیِ منظرینِ مرکز سایت، هماهنگی و هم پیوندی لازم با مسیرهای حرکت سواره و پیاده برای دسترسی به هریکی از ویلاها صورت پذیرد.
بهعنوان کانسپتِ اصلی در فرایند طراحی معماری یافتن الگویی با هدف ایجاد پیوستگی و یکپارچگی بیشتر باغ و بنا، با الهام از وضعیت استقرار "عمارت کوشک و باغ" در معماری ایرانی و استفاده از ساختار 9مربع، ایده اصلی طراحی معماری شکل گرفت. ازدلایل مهم استفاده از ساختار 9 قسمتی و بخصوص نوع برونگرای آن در باغهای ایرانی، بهرهگیری حداکثری از پیوستگی فضایی میان کوشک و باغ پیرامون(تلفیق بنا و باغ) است. ایــن رابطه و آمیختگی بهوسیله پیوند ارتباطهای فضایی و ارتباط عناصر تشکیلدهنده باغ صورت میپذیرد.
یکی از ویژگیهای مهم نظام آب در باغ ایرانی، تمایل زیاد به نمایش آن است و از اینرو یکی از عناصر اصلی در شکل گیری هندسه باغ ایرانی در نظر گرفته میشود. در فرایند طراحی این پروژه نیز محورآب به عمق بنا نفوذ داده شد و استخر ویلا، نقش محور آب در باغهای ایرانی را ایفا کرد و در محور عمود بر آن نیز باغچههایی به دل بنا امتداد یافت و در تلاقی محورهای طولی و عرضی، فضایی سکونآفرین در دل بنا برای نظارهگری به بیرون طراحی شد تا در چهارطرف این فضا بازشوهای اصلی ویلا (پنجرههای با الگوی سه دری) قرارگیرد و یادآور احساس فضا-مکان در محل آستانه عمارت کوشک در باغ ایرانی باشد.
پوشش سقف ویلاها از سقفهای شیبدار (شیب چهارطرفه و تک شیب) است؛ که علاوه بر عملکرد اقلیمی بهتر، بهعنوان فرمی آشنا درشهرهای شمالی، رابطه میان اثر و بستر را تقویت میکند. ارتفاع سقف ها متناسب با عملکردهای فضای داخلی متغیر است و با کنار هم قرار گرفتن آنها در ویلا های مجاور، پویایی خط آسمان شکل میگیرد که تداعی کننده بافتی همگن از سقفهای شیبدار در شهرهای قدیم شمال ایران است. در پوشش نما از آجرکورهای و سیمان استفاده شده است که هر دو از مصالح قدیمی در معماری ایرانی است. پر و خالی کردن آجرها (فخر و مدین) موجب شکلگیری سایه روشنهای متفاوت در طول روز به تنوع و غنای بصری نما و حسی فضا افزوده است. در محل اتصال ساختمانها به باغ از سنگ فیروزه مشهد به عنوان سنگ ازاره استفاده شده است که رنگ سبز آن به همراه کاشی های دستساز در جدارههای آبنما و استخر ، علاوه برافزایش حس نوستالژیک فضاهای ایرانی، با پوشش سبز بستر پروژه همگن شود.