کوشک باغ نوشان

نویسنده

 کوشک باغ نوشان

باغ نوشان در استان مازندران شهر رویان در محله منوچهرکلا واقع شده است. سایت پروژه دارای پوشش گیاهی غنی با قدمت بالا می باشد و درختان موجود در این باغ از قابلیت های با ارزش سایت بشمار می­آید و مطابق با هندسه و شکل زمین هریک از ویلاها در مجاورت درختان موجود استقرار یافت و برای حفظ هویت و یکپارچگی باغ و نظر به اهمیت توسعه پوشش گیاهی و گسترش منظر سایت، ویلاها در جداره­های پیرامونی شهرک جانمایی شد تا درفضای بازمیانی باغ ضمن تاکید بر سبزینگیِ منظرینِ مرکز سایت، هماهنگی و هم پیوندی لازم با مسیرهای حرکت سواره و پیاده برای دسترسی به هریکی از ویلاها صورت پذیرد.

به­عنوان کانسپتِ اصلی در فرایند طراحی معماری یافتن الگویی با هدف ایجاد پیوستگی و یکپارچگی بیشتر باغ و بنا، با الهام از وضعیت استقرار "عمارت کوشک و باغ" در معماری ایرانی و استفاده از ساختار 9مربع، ایده اصلی طراحی معماری شکل گرفت. ازدلایل مهم استفاده از ساختار 9 قسمتی و بخصوص نوع برونگرای آن در باغ­های ایرانی، بهره­گیری حداکثری از پیوستگی فضایی میان کوشک و باغ پیرامون(تلفیق بنا و باغ) است. ایــن رابطه و آمیختگی به­وسیله پیوند ارتباط­های فضایی و ارتباط عناصر تشکیل­دهنده باغ صورت می­پذیرد.

یکی از ویژگی­های مهم نظام آب در باغ ایرانی، تمایل زیاد به نمایش آن است و از این­رو یکی از عناصر اصلی در شکل گیری هندسه باغ ایرانی در نظر گرفته می­شود. در فرایند طراحی این پروژه نیز محورآب به عمق بنا نفوذ داده شد  و استخر  ویلا، نقش محور آب در باغ­های ایرانی را ایفا کرد و در محور عمود بر آن نیز باغچه­هایی به دل بنا امتداد یافت و در تلاقی محورهای طولی و عرضی، فضایی سکون­آفرین در دل بنا برای نظاره­گری به بیرون طراحی شد تا در چهارطرف این فضا بازشوهای اصلی ویلا (پنجره­های با الگوی سه دری) قرارگیرد و یادآور احساس فضا-مکان در محل آستانه عمارت کوشک در باغ ایرانی باشد.

پوشش سقف ویلاها از سقف­های شیبدار (شیب چهارطرفه و تک شیب) است؛ که علاوه بر عملکرد اقلیمی بهتر، به­عنوان فرمی آشنا درشهرهای شمالی، رابطه میان اثر و بستر را تقویت می­کند. ارتفاع سقف­ ها متناسب با عملکردهای فضای داخلی متغیر است و با کنار هم قرار گرفتن آنها در ویلا های مجاور، پویایی خط آسمان شکل می­گیرد که تداعی کننده بافتی همگن از سقف­های شیبدار در شهرهای قدیم شمال ایران است. در پوشش نما از آجرکوره­ای و سیمان استفاده شده است که هر دو از مصالح قدیمی در معماری ایرانی است. پر و خالی کردن آجرها (فخر و مدین) موجب شکل­گیری سایه روشن­های متفاوت در طول روز به تنوع و غنای بصری نما و حسی فضا افزوده است. در محل اتصال ساختمان­ها به باغ از سنگ فیروزه مشهد به عنوان سنگ ازاره استفاده شده است که رنگ سبز آن به همراه کاشی های دست­ساز در جداره­های آب­نما و استخر ، علاوه برافزایش حس نوستالژیک فضاهای ایرانی، با پوشش سبز بستر پروژه همگن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *