طراحی و اجرای چایخانه سنتی تاواریش

نویسنده

[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”4579″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1596276229696{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1598263569534{margin-top: -15% !important;}”]

نام ویدئو: طراحی و اجرای چایخانه سنتی تاواریش
https://designtvir.com/

تلفن: ۸-۸۸۱۰۱۳۵۶-۰۲۱

اینستاگرام: designtvir@[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

چایخانه سنتی تاوارش

نگاهی به چایخانه سنتی تاواریش

چایخانه‏­ سنتی تاواریش در خیابان گودرزی و در نازی‏­ آباد تهران واقع شده است.
طراحی معماری: سید حسن علوی‏ زاده، سیمین فرهنگی
همکاران تیم طراحی: محمدرضا عبیری، ثمینه جوادی، زهرا اکبری، امیرحسین روستایی، نیلوفر شمسی
همکاران اجرا: مجید پورمیرعلی، علی بهرامی راد
عکاس: بابک صدیقی
کارفرما: آقای موسوی
آدرس پروژه: ایران, تهران
وضعیت: ساخته شده
سال: ۱۳۹۶
مساحت زیربنا: ۱۲۰ مترمربع بنا
سایت: www.taera-studio.com
اینستاگرام: www.instagram.com/taera_studio

با توجه به قرارگیری بنا در بخش کهن تهران، طراحی با رویکرد طراحی پست مدرن  و در محل بنایی فاقد کاربری احداث شده است.
تیم طراحی شرکت طرح و ساخت طرا در آغاز با بنایی فرسوده، متروکه و نیازمند مقاوم ‏سازی مواجه بود.
بنایی که سالها با از دست دادن زیرساخت‏های تأسیساتی و ساختاری به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‏گرفت.
این بنا با توجه به نداشتن شاخصه‏­ های زیبایی و کاربردی، نیازمند ساماندهی کالبدی و نیز تعریف کاربری بود.
بنابراین آنها با تأکید کارفرما در پی تأمین فضایی دلنشین با لفظ چایخانه و با ویژگی‏های عام پسند و آشنا برای ساکنین منطقه بودند.

مراحل طراحی و اجرای چایخانه سنتی در محله نازی آباد

در مرحله­ اول، شرکت طرح و ساخت طرا بر آن شد تا با طراحی فضاهای مورد نیاز چایخانه­ ی سنتی بر اساس برنامه‏­ ی فیزیکی پیشنهادی کارفرما، روابط و سیرکولاسیون فضایی مطلوبی را خلق کند.
ساختار ‏زدایی و انتزاع از الگوهای آجرساخت اصیل با تأکید بر محور عمودی، ایجاد سایه‏ روشنی و مطابقت با خاطرات جمعی کاربران و اشارات گزیده به طاق‏ نماهای سنتی در سقف و نماسازی‏ به عنوان ایده ‏­های هویت‏ بخش طراحی مورد توجه قرار گرفتند.
استفاده از نوع مدرن متریال­های سنتی و توجه به الگوهای اصیل به عنوان خط مشی اصلی طراحی انتخاب شدند.

ویژگی های تاواریش

تعریف نگین‏­وار کاشی‏های فیروزه‏­ ای در میان چیدمان منظم آجری، بخشی از ایده­ ها‏ی پست ‏مدرن طراحی برای خلق فضایی آشنا برای مخاطبان را شکل می‏دهد.
چرا که این ترکیب دیرینه در بناهای تاریخی ایرانی به وفور یافت می‏شوند و یادآور گذشته و خاطرات قدیمی است.
چیدمان ویژه ‏ای از آجر با تداعی تصویری از نماهای ساختاری آجری  و تأکید بر کشیدگی عمودی بنا از طریق

  • نوع چینش آجرها
  • ایجاد تقسیمات هفت‏گانه در جداره­ خارجی جهت ایجاد تقارن
  • تامین ورودی از مرکز نما ساختار اصلی نما را شکل داده­ اند.

مهندسان سیمین فرهنگی و سید حسن علوی زاده با توجه به ابعاد کوچک فضا از بعد مساحت و ارتفاع و نیاز به القای حس گستردگی در آن، با استفاده از مصالح و نماسازی­ هایی که با تقسیم­‏ بندی سطوح سعی در نمایش سطحی وسیعتر از نظر بصری داشتند، اقدام به طراحی نمودند.
آنها با توجه به برجستگی ستون­ها روی دیواره‏­ اصلی و نیاز به تأمین فضای بیشینه، با صرف نظر از پوشاندن ستون­های ساختاری بنا، سعی در انعکاس تقسیمات ناشی از این تأثیر ساختاری در سقف و نیز مبلمان ثابت منصوب روی دیواره ­‏ها داشتند.

لذا با ایجاد موج منظم در سقف و با هدف پنهان‏­سازی تدابیر مقاوم­سازی و متناسب با آن در دیواره­‏ اصلی داخلی توسط نور و رنگ به دنبال ایجاد سیّالیت و حس حضور در فضا بوده ‏اند.
به نحوی که با هماهنگی و انطباق با ساختار فضا، امکان تعریف مبلمان ثابت و در ارتباط مستقیم با جداره­ سازی شهری برای ایجاد دید مطلوب کاربران از فضای داخل را فراهم نماید.
با توجه به وضعیت آشفته­ ناشی از کالبد نابسامان بنا، تعریف جداره­ ی شهری مورد طراحی با تدابیر معماری  در جهت رهانیدن آن از آشفتگی­های بصری طبقه­ مسکونی بالا و واحد‏های تجاری همسایگی اهمیت ویژه­‏ ای یافت.

[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من