[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”4579″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1596276229696{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1598263569534{margin-top: -15% !important;}”]
نام ویدئو: طراحی و اجرای چایخانه سنتی تاواریش
https://designtvir.com/
تلفن: ۸-۸۸۱۰۱۳۵۶-۰۲۱
اینستاگرام: designtvir@[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
چایخانه سنتی تاوارش
نگاهی به چایخانه سنتی تاواریش
چایخانه سنتی تاواریش در خیابان گودرزی و در نازی آباد تهران واقع شده است.
طراحی معماری: سید حسن علوی زاده، سیمین فرهنگی
همکاران تیم طراحی: محمدرضا عبیری، ثمینه جوادی، زهرا اکبری، امیرحسین روستایی، نیلوفر شمسی
همکاران اجرا: مجید پورمیرعلی، علی بهرامی راد
عکاس: بابک صدیقی
کارفرما: آقای موسوی
آدرس پروژه: ایران, تهران
وضعیت: ساخته شده
سال: ۱۳۹۶
مساحت زیربنا: ۱۲۰ مترمربع بنا
سایت: www.taera-studio.com
اینستاگرام: www.instagram.com/taera_studio
با توجه به قرارگیری بنا در بخش کهن تهران، طراحی با رویکرد طراحی پست مدرن و در محل بنایی فاقد کاربری احداث شده است.
تیم طراحی شرکت طرح و ساخت طرا در آغاز با بنایی فرسوده، متروکه و نیازمند مقاوم سازی مواجه بود.
بنایی که سالها با از دست دادن زیرساختهای تأسیساتی و ساختاری به عنوان انبار مورد استفاده قرار میگرفت.
این بنا با توجه به نداشتن شاخصه های زیبایی و کاربردی، نیازمند ساماندهی کالبدی و نیز تعریف کاربری بود.
بنابراین آنها با تأکید کارفرما در پی تأمین فضایی دلنشین با لفظ چایخانه و با ویژگیهای عام پسند و آشنا برای ساکنین منطقه بودند.
مراحل طراحی و اجرای چایخانه سنتی در محله نازی آباد
در مرحله اول، شرکت طرح و ساخت طرا بر آن شد تا با طراحی فضاهای مورد نیاز چایخانه ی سنتی بر اساس برنامه ی فیزیکی پیشنهادی کارفرما، روابط و سیرکولاسیون فضایی مطلوبی را خلق کند.
ساختار زدایی و انتزاع از الگوهای آجرساخت اصیل با تأکید بر محور عمودی، ایجاد سایه روشنی و مطابقت با خاطرات جمعی کاربران و اشارات گزیده به طاق نماهای سنتی در سقف و نماسازی به عنوان ایده های هویت بخش طراحی مورد توجه قرار گرفتند.
استفاده از نوع مدرن متریالهای سنتی و توجه به الگوهای اصیل به عنوان خط مشی اصلی طراحی انتخاب شدند.
ویژگی های تاواریش
تعریف نگینوار کاشیهای فیروزه ای در میان چیدمان منظم آجری، بخشی از ایده های پست مدرن طراحی برای خلق فضایی آشنا برای مخاطبان را شکل میدهد.
چرا که این ترکیب دیرینه در بناهای تاریخی ایرانی به وفور یافت میشوند و یادآور گذشته و خاطرات قدیمی است.
چیدمان ویژه ای از آجر با تداعی تصویری از نماهای ساختاری آجری و تأکید بر کشیدگی عمودی بنا از طریق
- نوع چینش آجرها
- ایجاد تقسیمات هفتگانه در جداره خارجی جهت ایجاد تقارن
- تامین ورودی از مرکز نما ساختار اصلی نما را شکل داده اند.
مهندسان سیمین فرهنگی و سید حسن علوی زاده با توجه به ابعاد کوچک فضا از بعد مساحت و ارتفاع و نیاز به القای حس گستردگی در آن، با استفاده از مصالح و نماسازی هایی که با تقسیم بندی سطوح سعی در نمایش سطحی وسیعتر از نظر بصری داشتند، اقدام به طراحی نمودند.
آنها با توجه به برجستگی ستونها روی دیواره اصلی و نیاز به تأمین فضای بیشینه، با صرف نظر از پوشاندن ستونهای ساختاری بنا، سعی در انعکاس تقسیمات ناشی از این تأثیر ساختاری در سقف و نیز مبلمان ثابت منصوب روی دیواره ها داشتند.
لذا با ایجاد موج منظم در سقف و با هدف پنهانسازی تدابیر مقاومسازی و متناسب با آن در دیواره اصلی داخلی توسط نور و رنگ به دنبال ایجاد سیّالیت و حس حضور در فضا بوده اند.
به نحوی که با هماهنگی و انطباق با ساختار فضا، امکان تعریف مبلمان ثابت و در ارتباط مستقیم با جداره سازی شهری برای ایجاد دید مطلوب کاربران از فضای داخل را فراهم نماید.
با توجه به وضعیت آشفته ناشی از کالبد نابسامان بنا، تعریف جداره ی شهری مورد طراحی با تدابیر معماری در جهت رهانیدن آن از آشفتگیهای بصری طبقه مسکونی بالا و واحدهای تجاری همسایگی اهمیت ویژه ای یافت.
[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]