رنگ در طراحی داخلی

نویسنده

[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5443″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1593504513932{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1593504547535{margin-top: -15% !important;}”]گردآورنده و مترجم: ندا نراقی (کارشناسی ارشد طراحی صنعتی)

 

 

http://designtvir.com[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5448″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

رنگ در طراحی داخلی تا چه حد موثر است؟

یکی از کیفیات بارز و ملموس اشیاء و پدیده های جهان رنگ است.
از زمانی که قوه بینایی بشر به موازات رشد و تکوین سیستم فکری وی به فعالیت در آمد، قدرت پیدا کرد از رنگ به عنوان عاملی در ایجاد تمایز وجوه اشتراک و همچنین اختلاف اشیاء استفاده کند..

رنگ یکی از مهمترین قسمت های زندگی روزانه ما انسان ها است و تأثیر بسزایی روی روش زندگی و احساس ما به زندگی دارد.
رنگ در اطراف ما وجود دارد و در طبیعت آسمان،کوه،دریا، درخت و همچنین در هنر دکوراسیون.

رنگ تدریجاً نزد بشر اولیه جنبه سمبولیک یا نمادین یافت بدین معنا که بسیاری از اقوام بشر برای هر رنگی رمز ویژه ای وضع کرده بودند، که در صورت آشنایی با آن رمزها، مخاطبان آنها می توانستند مفاهیم مربوطه را به سهولت دریافت کنند.

رنگ پرهیجان ترین ابزار است که در دسترس طراح است، بوسیله رنگ می توان ارتباط میان فضا و سبک و سلیقه را به وجود آورد.
تصورات بصری را خلق کرد. همچنین یکی از جنبه های تأثیر گذار روی بیننده است.
برایمان اتفاق افتاده است که رنگ دقیق فضا را به خاطر نیاوردیم ولی حس صمیمیت، باشکوه بودن، سردی، خاص بودن یا مجلل بودن آن مکان در ذهنمان ماندگار شده است.

رنگ کیفیت ثابت اشیایی که می بینیم نیست بلکه خاصیت نور بازتابیده بر آن است.
وقتی نور به شیئی برخورد می کند آن شی به طور گزینشی طول موج ها را ذوب می کند و بازتاب می دهد. بدون نور سیاهی می بینیم.

ترکیب رنگ یکی از عناصر مهم در معماری داخلی منازل است که به وسیله آن می توان سبک و شخصیت را در فضا تعریف کرد.
همچنین می تواند حال و هوایی خاص را برای یک اتاق خلق کند.
برخی مواقع با انتخاب رنگ برای فضای خاصی از منزلمان دچار مشکل می شویم ولی با استفاده از مسیر راهنمای رنگ شما می توانید بر راحتی رنگ دلخواه خود را متناسب با فضای موجود انتخاب کنید.

 

چه رنگی در کجا استفاده می شود؟                                                    

یکسری از رنگ ها معمولاً در فضاهای مشخصی از دکوراسیون منزل استفاده می شوند که گاهاً از روی سلیقه شخصی، مد و غیره هستند  ولی اکثراً دلیل اساسی پشت آنها است.

 

رنگ هایی که بهتر است به کار ببریم :

  • آبی رنگی است که اغلب در فضاهای مرتبط با آب استفاده می شود مثل حمام ، استخر، حوضخانه و …
  • سفید است که تمیزی و خالص بودن را نشان می دهد.
    پس می تواند برای آشپزخانه ایده آل باشد ولی اکثراً امروزه آشپزخانه فضایی مانند هال است که اکثراً افراد خانواده دورهم در آنجا جمع می شود پس این رنگ نیاز دارد تا گرم شود و از حالت کلینیکی در بیاید. به همین دلیل از رنگهای گرم و پر کنتراست در کنار رنگهای روشن استفاده می شود.
  • زرد شادابی و نشاط را یادآور می شود رنگهایی که از نور آفتاب ساطع می شود برای اکثر اتاقهای منزل مناسب هستند.
    ولی به دلیل درخشندگی آنها معمولاً با رنگهای ثانویه ترکیب می شوند که خیرگی کمتری را به همراه داشته باشد.
رنگ در طراحی داخلی

رنگ در طراحی داخلی

رنگ هایی که نباید به کار ببریم :

  • خاکستری معمولاً در آشپزخانه کاربردی ندارد، زیرا در درجه اول پاکیزگی را نشان نمی دهد.
    ولی رنگهای براق متالیک که از خانواده خاکستری هستند امروزه در وسایل آشپزخانه مانند گاز، فر،یخچال و وسایل برقی کوچکتر مانند چای ساز، همه کاره دیده می شود که نقره ای آنها روشنایی با پایه سفید را دارا هستند و براق بودن و درخشندگی آنها تداعی پاکیزگی است لکه ها را نشان می دهد و با انعکاس خود به نظافت خاصی نیاز دارد.
  • رنگ مشکی ندرتاً در رنگهای دکوراتیو قرار می گیرد.
    اتاقی که مشکی است تیرگی، غم و مرگ واندوه را یاد آور می شود.
    به خاطر همین مشکی را به صورت high light در مبلمان استفاده می کنیم.
رنگ در طراحی داخلی

رنگ در طراحی داخلی

 رنگ در طراحی داخلی که باید محتاط استفاده کرد :

  • قرمز از آن دسته رنگهایی است که باید محتاطانه در فضاهای منزل به کار برده شود.
    قرمز به خاطر محرک بودن معمولاً در فضایی که می خواهیم استراحت کنیم استفاده نمی شود مگر به صورت روشن برای وسایل دکوراتیو و تزئینی.
  • آبی، خاکستری روشن معمولاً کسل کننده هستند و حس منزوی بودن و افسردگی فرد را تقویت می کنند.
    می توانیم آنها را با کمی قرمز به آبی زنگاری(Blue bell) و آبی یاقوتی hyacinth blue)) تبدیل کرد که حس بهتر و گرمتری را القاء می کند.

 

ادراک رنگ the perception of color                                                                 

 فاکتورهای زیادی در چهره واقعی رنگ تغییرات ایجاد می کنند.
نور یکی از عوامل تأثیر گذار بر روی رنگها است.
حتی نورهای طبیعی در ساعات مختلف روز تغییراتی به روی رنگ ها ایجاد می کند.
تغییرات نور می تواند سایه های متناسب با رنگ و یا متمایز با آن ایجاد کند. با اندکی دقت می توان با کاغذ دیواری رنگ مناسب دیوار و یا حتی پوشش پارچه ای مناسبی با توجه به نور فضا انتخاب کرد و در برخی از مواقع نورهای غیر ضروری را فیلتر می کنیم.
نورهای متعدد و متنوعی را در یک فضا می بینیم که می تواند تغییرهای متفاوتی را به روی رنگ ها ایجاد کند بخاطر این مسئله بهتر است که رنگ ها در فضا چک شود. (در نور روز و شب) پر واضح است که طراح نیاز دارد رنگ مورد نظر را در نور همان فضا بررسی کند و نکاتی مانند تغییرات رنگ در نور روز و شب . طراح می بایست رفلکت های رنگی نورها بر همدیگر و سایه روشن و تیره را در نظر بگیرند.

 بافت (Texture)                                                                                       

در بسیاری مقالات طراحی داخلی اگر بین رنگها کانتراست بافت موجود نباشد، بسیاری از طرح ها بی روح و مرده به نظر می آیند.
کنتراست میان دو بافت پارچه در لحظه اول طرح را پرانرژی و خاص می کند همین بافت می تواند به رنگ افکت بدهد،
زیرا جذب نور هر بافتی با بافت دیگر متفاوت است.
طراح معمولاً بافت ها را با یکدیگر ترکیب می کند تا رفلکت نوری خاصی داشته باشد، مانند تابلوی رنگ روغنی، تایل سرامیک براق، پارچه ابریشمی مبلمان با چوب رباق و واکس خورده، بافت فرش و چوب های بدون پولیش همه اینها با بافت های متنوع و رنگ های متنوع در کنار هم یک طرح زیبا  می آفریند.
بافت یکی از ویژگی های حائز اهمیت هر سطح است که از ساختار سه بعدی آن بوجود می آید.

معمولاً منظور افراد از بافت توصیف یک سطح است که از طریق لمس کردن آن به وسیله حس لامسه ما بوجود می آید و غالباً از بافت برای توصیف صافی و یا زیری مربوط به سطح استفاده می شود. حال علاوه بر این حس بینایی انسان نیز حس بافتی را تأکید می کند که ممکن است واقعی یا غیر واقعی باشد و معمولاً قبل از لمس کردن هر سطح شناختی نسبت به بافت آن داریم که در برخی از مواقع حی بینایی و بساوایی ما در هم پیچیده شده است.

بافت و نقش و نگار دو عنصر وابسته ای هستند که معمولاً تکرار یک نقش به سطح مورد نظر یک کیفیت بافتی هم می دهد.
در برخی مواد این تناسب آنقدر کوچک هستند که حس بافت آن قوی تر از تکرار یک نقش است.

اتاقی با تنوع بافت، نقش از تنوع و جذابیت خاصی برخوردار است که با بکارگیری هر یک از این عناصر نمی توان این روح و انرژی را به وجود آورد.

برای دیدن لیست بهترین مراکز فروش اکسسوری لوکس و متریال معماری روی لینک ۱۰۰ برند برتر کلیک کنید.

رنگ در طراحی داخلی

رنگ در طراحی داخلی

نقش (Pattern)                                                                                                         

نقش یا نگار بلافاصله استایل یک فضا را به بیننده معرفی می کند و همچنان می تواند انتخاب کاربردی نیز داشته باشد.
نقش همچنان می تواند وسعت یک سطح را بشکافد و حرکت خیره چشم را تغییر دهد.
حرکت دادن به طرح را می توان با نقش انجام داد .
همچنان می توان توهم بصری خلق کرد با خطوط یا نگاره عمودی می توان شخصی را بلندتر و کشیده تر نشان داد .
بافت هر کدام از اشیاء باید به قیاس شیئی و مقیاس کلی فضاها هماهنگ باشد. (زاویه دید با بافت شیئی مناسب باشد.)
به طور مثال بافت های ریز افکتهای هندسی هیجان انگیزی از فاصله دوربرای بیننده ایجاد می کند.
اگرچه، تمامی قانونها بوجود می آیند تا تجربه طراح را، از بین ببرند ولی این طراح است که با استفاده از نقش و نگارهای متفاوت با تناسبهای متفاوت می تواند با روش غیر معمول طراح خاصی را پدید آورد.

رنگ

کل زندگی بر روی زمین توسط شعاع آفتاب تعیین می‌شود.
بخشی از این انرژی الکترومغناطیسی، نور قابل رویت است که فرکانس مشخصی دارد.
این فرکانس  nanometer نامیده می‌شود و هر نانومتر یک بیلیونیوم متر است.
به عنوان مثال طول موج رنگ قرمز ۷۸۰ نانومتر و طول موج رنگ بنفش ۳۸۰ نانومتر است.
به این ترتیب می‌توان گفت که رنگ همان نور است.

بنفش                                    ۳۸۰-۴۳۶nm

آبی                                       ۴۳۶-۴۹۵nm

زرد                                       ۴۳۶-۵۸۹nm

قرمز                                      ۶۲۷-۷۸۰nm

سبز                                      ۴۹۵-۵۶۶nm

نارنجی                                  ۵۸۶-۶۲۷nm

انسان بیش از ۸۰درصد اطلاعات خود را از طریق محیط دریافت می‌کند.رنگ جزئی از محیط است. بنابراین رنگ بخشی از محیط و ارتباطات است.

درک رنگ برپایه‌ی موارد زیر بنا شده است. هر مورد تحت تاثیر موارد پیش از خود قرار دارد.

۱- عکس‌العمل طبیعی به یک محرک رنگی  (Biclogical Reaction To A Color Stimulus)

منظور از این مورد پاسخ و عکس‌العمل حیوانات و اصولا جانداران در طبیعت نسبت به رنگ است. در این میان می‌توان به سبز بودن گیاهان و استفاده از رنگ برای جلب جنس مخالف در میان حیوانات اشاره کرد.
همچنین این که مرغ‌ها در زیر نور قرمز تخم بیشتری می‌گذارند و یا این که نور آبی به بهبود سریع‌تر بچه‌های مبتلا به یرقان کمک می‌کند.

۲- ضمیر ناخودآگاه ( Callective Unconscious )                                                                                

این قسمت بخشی از ضمیر ناخودآگاه جمعی است. قسمتی که هیچ ارتباطی با بخش هوشیار و نیمه هوشیار ندارد این بخش از اجداد اولیه ما و یا شاید اجداد حیوانی ما به ارث رسیده است.
به عبارت دیگر ما انسان‌ها زندگی خود را مانند یک صفحه‌ی سفید شروع نمی‌کنیم که تنها توسط محیط و جامعه پر شود.
بلکه در ذهن همگی ما تصاویری وجود دارد که یونگ آن را primordial images  می‌خواند.
رنگ بخشی از این تصاوی است. ما تصورات خاصی از رنگ‌های مختلف داریم که در طول قرن‌ها در ذهن ما جای گرفته است.

۳- سمبل‌های مربوط به آگاهی ( Consious Symbolism-Association )

این بخش در قسمت هوشیار مغز ساخته می‌شود.
تداعی‌های بسیاری وجود دارد که در تمام جهان معمول است.
مانند آبی با آسمان. سبز با طبیعت و قرمز با تحول. دریافت این بخش و فهم کامل آن نقش تعیین کننده‌ای در تبلیغات، گرافیک، معماری و… دارد.

۴- تاثیر فرهنگی و منش فردی ( Cultural Influence & Mannerism )

بسیاری از رنگ‌ها در حد فراملیتی پذیرفته شده‌اند و بسیاری از آنها تنها در حد فرهنگها باقی مانده‌اند.
پیوند رنگ با فرهنگ‌ها دلایل متعددی دارد.
در این میان به عنوان مثال می‌توان به ارتباط رنگ سبز با دین اسلام اشاره کرد.

۵- تاثیر ، مد، سبک‌ها ( Influence of Trends, Fashion, Styles )
هر سال و یا هر دو سال یک بار مد رنگ عوض می‌شود تغییر رنگ در دنیای مد و محصولات مصرفی و رنگ در طراحی داخلی سریع‌تر است لیکن در مورد معماری و معماری داخلی روند کندتری دارد.

۶-رابطه شخصی (Personal Relationship )                                                                                                               

هنگامی که کسی می‌گونید از سبز متنفرم و یا این که عاشق سرخم در واقع از این بخش سخن می‌گوید.
علاوه بر این اگر همین فرد درباره‌ی تنفر و یا علاقه‌اش سوال شود پاسخ‌های نامربوطی شنیده می‌شود.
بنابراین تنها از طریق خاصی مانند تست‌های luscher, pfister, frieling می‌توان ماهیت آن را حقیقتا دریافت.

روانشانسی رنگ‌ها: (Color Psychology)

با اهمیت کل نگر به روی رنگ در طراحی داخلی، روانشناسی رنگ‌ها تمرکز واضحی به روی درک ما و تفاوت آن‌ها و تاثیرگذاری رنگ‌ها روی ذهن و احساسات به روش‌های مختلف دارد.

به طور مثال برای فضاهای عمومی و رنگ در طراحی داخلی، روانشناسی رنگ بسیار مهم و ضروری است.
در برخی از موارد نیاز به آنالیز روانشناسی برای نک تک افراد و کارکنان وجود دارد.

  • در رستوران‌های Fast Food رنگ به گونه‌ای انتخاب می‌شود که از نشستن طولانی افراد ممانعت به عمل آورد و یا برعکس در رستوران‌های Formal رنگ‌های دلنشین فضا را خودمانی و گرم می‌کند.
  • اتاق‌های انتظار بیمارستان‌‌ها یا انتظار مدیریت (شرکت‌های بزرگ) با رنگ‌های مناسب فضایی برای کاهش استرس و اضطراب افراد ایجاد می‌کند.
  • مسیرهای حرکتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ نیز با رنگ‌های جاذب که جلب توجه کنند مشخص می‌شود.

اساسنامه رنگ‌ها: (Color Associations)

وجوه معانی مشترک در میان رنگ‌ها وجود دارد.
مانند رنگ صورتی برای طراحی‌های زنانه یا رنگ سفید برای پاکیزگی و شفاف بودن ولی در همین راستا تله و یا دام‌هایی نیز در میان وجه اشتراک رنگ‌ها وجود دارد که به فرهنگ جوامع مرتبط است.

مفهوم رنگها در جوامع و کشورها متفاوت است.
به‌طورمثال قرمز در مسیحیت سمبل شهادت مسیح است و حس درد و رنج را برای افراد تداعی می‌کند ولی در آمریکای شمالی زنان هنگام رقص و پایکوبی جامع بلندی به قرمز می‌پوشند.
به همین منظور در هنگام طراحی باید شاخص‌ها و ویژگی‌های مذهبی و سنتی را در آن کشور در نظر گرفت.

[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من