راهنمای طراحان داخلی ۱

نویسنده

[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”4579″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1593943820817{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1594034789395{margin-top: -15% !important;}”]راهنمای طراحان داخلی ۱

 

 

http://designtvir.com[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5640″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

راهنمای طراحان داخلی

شاید شما نیز همچون خیلی از طراحانی که به تازگی کار خود را آغاز نموده‌اند، با مشکلاتی از قبیل عدم اشراف کامل نسبت به روند طراحی داخلی ، یا از قلم انداختن برخی آیتم‌های طراحی و در نتیجه سردرگمی حین انجام کار مواجه شده باشید.
برای غلبه بر چنین شرایطی  مجموعه مقالاتی با عنوان راهنمای طراحان داخلی  را در نظر گرفته‌ایم.
در مقالات طراحی داخلی روند منطقی طراحی داخلی را تشریح کرده و به شما در داشتن دیدی کلی قبل از انجام کار یاری می‌رسانند.
پس برای یک طراحی کارشناسانه و هدفمند، قدم به قدم با ما همراه باشید.

راهنمای طراحان داخلی 1

برای دکوراسیون داخلی منزل به سبک مدرن از کجا شروع کنیم؟

اولین اقدام برای شروع، تهیه‌ی لیستی خلاصه از تمام امکانات موجود است.
این‌که چه کارهائی باید انجام شود و بهترین روش انجام هر کار چیست.
ساختمان را به طور کلی مورد توجه قرار داده و تمام پلان‌ها و جزئیات کار را با دقت بررسی کنید.
همواره در نظر داشته باشید که جذاب‌ترین طراحی داخلی هم در صورتی که کاربردی نباشد نقص بزرگی محسوب می‌شود.
لذا به کاربرد هر آیتم و المانی که در نظر می‌گیرید خوب بیندیشید.
اگر ساکنین فضای طراحی شده‌ی شما نتوانند کارهای روزانه را با سهولت انجام دهند و موجبات آسایش و رضایت‌خاطر آنان را فراهم نسازد، احتمالاً مجبور می‌شوید تمام نقشه را بازنگری نمائید.
پس فکر نکنید که بررسی‌های دقیق اولیه، کاری کم‌ارزش، غیرحرفه‌ای و آماتوری است.
بلکه مطمئن باشید که بیشتر مشکلات مربوط به طراحی داخلی، ناشی از کارهای شتابزده یعنی فکر کمتر و کار بیشتر است.
تنها زمانی که برای طرح‌ریزی کلی در اختیار دارید، پیش از حضور و آغاز به کار مجریان طرح در محل است.
چرا که پس از پیشرفت کار، شما زمان مناسب را برای تجدید نظر از دست داده‌اید و هر تجدید نظری می‌تواند به یک‌پارجگی کار لطمه بزند.

در این قسمت می توانید با ۱۰۰ برند برتر دفاتر معماری و شرکت های داخلی آشنا شوید و از طریق صفحات مجازی که در اطلاعاتشان نوشته شده از نمونه کارهایشان ایده بگیرید.

راهنمای طراحان داخلی 1

راهنمای طراحان داخلی ۱

توجه به سلیقه مشتری در طراحی داخلی

در برنامه‌ریزی خود جنبه‌های ظاهری و کم‌اهمیت فضای مورد نظر را نگنجانید؛ این کار اشتباه است.
در مقاله راهنمای طراحان داخلی آمده است که ایده‌ها و عقاید مشتریان را مورد توجه قرار داده و طرح خود را بر آن اساس ترسیم کنید.
اگر برای فضای مسکونی طراحی می‌کنید، می‌توانید با تنظیم پرسشنامه‌ای ساده، با تمام افراد خانواده مذاکره نمائید و علاقمندی‌های آنان را به درستی ارزیابی کنید.
آیا مشتری شما به موسیقی علاقمند است؟
اگر این چنین است نباید اتاق او را با صندلی‌های ظریف زیبایی که برای استراحت به مدتی طولانی مناسب نیستند، پر کنید.
باید ویژگی آگوستیک را برای متریال استفاده شده در نمای دیوارها لحاظ نمایید.
در چنین فضائی انتخاب رنگی روشن و آرامش‌بخش ضروری است.
برای کسانی که به کارهای دستی به ویژه سوزن‌دوزی علاقمندند، تهیه یک صندلی راحتی و نور کافی الزامی است.
در مورد فضاهای مسکونی، منعکس نمودن کیفیت زندگی و سلیقه‌ی مشتریان در طراحی فضای سکونت آنان بسیار مهم است.
اکثر مردم دارای اشیائی هستند که به دلائلی، بسیار مورد علاقه‌ی آن‌هاست و مایلند در اتاق خود جایی به آن‌ها اختصاص داده شود و به این صورت، بازتابی از سلیقه‌های شخصی نیز در اتاق‌ها مشاهده می‌گردد.
به بیان دیگر، خواسته‌ها و آرزوهای مشتریان می‌بایست در طرح منعکس شود.
طراح نباید سلیقه‌های شخصی (مربوط به طرز فکر خود را) بر خواسته‌ی مشتری ترجیح دهد.
چنانچه کار بصورت قراردادی تجاری می‌باشد، قبل از اولین ملاقات، جزئیات کار و تمام آنچه را که به شرکت مربوط می‌گردد مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.
چند نمونه سوالی که باید در این زمینه بپرسید:

  • هدف و یا درخواست مشتری چیست؟
  • آیا مشتریان شما، صاحبان تجارتخانه‌ای با سابقه و مقید به ارزش‌های سنتی هستند؟
  • شرکت آنان جوان و تازه تاسیس است و به آینده نظر دارند؟
راهنمای طراحان داخلی 1

دکوراسیون داخلی منزل به سبک مدرن

توجه به جزئیات در دکوراسیون داخلی منزل به سبک مدرن

آگاهی از سن مشتریان نیز بسیار مهم است.
مثلاً خانواده‌ای جوان و امروزی، میز و صندلی و مبلمان آشپزخانه را با طرح‌های مدرن شامل دستگیره، زوایا و لبه‌های منحنی بیشتر می‌پسندد.
افراد سالخورده نیز نیازهای خاصی دارند؛ برای آن‌ها مبل‌های پارچه‌ای مدرن نرم و گود و بدون دسته مناسب نیست، زیرا نشستن و برخاستن از روی چنین مبل‌هائی برای آن‌ها بسیار مشکل است.
حرارت مستقیم برای افراد سالخورده ضروری است و با توجه به ضعف بینائی نیاز به نور‌پردازی مخصوص دارند.
معماری و طراحی داخلی برای افرادی با ناتوانی‌های ذهنی و فیزیکی، مستلزم داشتن اطلاعات و دانش کافی جهت فراهم آوردن تسهیلات خاص است.
با داشتن اینگونه آگاهی‌هایی می‌توانید از منابع موجود و قابل دسترس برای یاری به آنان استفاده کنید.

ایمن بودن وسائل انتخابی یکی از مواردی است در درجه اول اهمیت قرار دارد.
آیا می‌توانید وجود تجهیزات و ساختارهای کامل و موجود مانند لوله‌ها و رادیاتورهای بدون حفاظ را تصور نمائید؟
آیا ممکن است آن‌ها را بخش‌هائی مطلوب و خوشایند برای گنجانیدن در طرح خود تصور کنید؟
آیا موقعیت مکانی و وضعیت درها و پنجره‌ها رضایت‌بخش است؟

یک طراح خوب و قابل، به چگونگی برآورده ساختن نیازهای مشتریان یا ساکنین محل مورد نظر توجه می‌نمایند؛ که به معنی درک اهمیت نیازهای ویژه آنان، شرایط خاص کاری، یا ترکیبی از آن‌ها است. طراحان شایسته با درکی روشن از چالش‌های موجود، از حدس و گمان نیز برای آگاهی دادن در مورد کارهایشان استفاده می‌کنند. طراحان حرفه‌‌ای به منظور دادن اطلاعات در مورد برنامه‌ریزی و پلان‌های مربوط به پروژه مورد‌‌نظر، خود را در دام ذوق و سلیقه‌های شخصی اسیر نمی‌کنند. تمام اطلاعات مورد نیاز باید قبل از آغاز کارهای طراحی جمع‌‌آوری گردیده و برای هدایت طرح پروژه مورد استفاده قرار گیرند. این فرایند در پروژه‌های مختلف باید متفاوت باشد.

یکی از مهم‌ترین مراحل نقشه‌کشی داخلی تهیه‌ی پلان برا‌ی قسمت‌های مختلف فضا‌ی مورد نظر است. اگر برای هر بخش از فضا طرحی جداگانه تهیه کنید، مقوله‌ی پیوستگی و هماهنگی در طراحی داخلی را عملاً نادیده گرفته‌اید. بنابراین توجه داشته باشید، نمونه‌ای از ناموفق‌ترین شیوه‌‌ها در اجرای یک پروژه اینست که مسئولیت پروژه‌ی طراحی شرکتی را پذیرفته و کار خود را با اجرای طرحی برای قسمت پذیرش شرکت آغاز نمائید، سپس چند ماه بعد بمنظور طراحی اتاق کنفرانس برگردید. در غیر اینصورت باید اطمینان حاصل نمائید که اجرای کارهای فعلی و آتی را بطور کامل و به روشنی درک کرده‌اید. به این منظور قبل از هر کار، تمام طرح‌ها و نقشه‌ها را آماده کنید. با در دست داشتن نقشه‌ی کامل کار، می‌توانید اقدامات لازم را با رعایت صرفه‌جوئی در هزینه‌های مالی و زمانی آغاز نمائید. افزون بر آن، با توجه به این واقعیت که مقاطعه‌کاران، قیمت کار را با محاسبه‌ی هر گونه تغییر در طرح و نقشه‌ی کار تعیین می‌کنند و افزایش تغییرات، موجب بالا رفتن هزینه‌ها می‌گردد، بخاطر داشته باشید که دادن آگاهی‌های لازم به مشتری در این زمینه و قبل از شروع کار بسیار ضروری است. می‌باید تمام گزینه‌ها با دقت بررسی شده و پلان‌های ساختمان آماده شوند. قبل از ارزیابی کلی و همه جانبه‌ی فضای مورد نظر، پلان‌ها و نقشه‌ها را شروع نفرمائید. پس از آن و فقط پس از آن، می‌توانید برای گزینش آنچه برای کار شما ضروری است تصمیم‌گیری نمائید. به محض آنکه با فکر و اندیشه‌ی کافی در مورد فعالیت‌هائی که باید انجام شود به نتیجه رسیدید، آنگاه محل و نحوه‌ی چیدمان اسباب و اثاثیه را مشخص کنید. در این مرحله می‌توانید به نورپردازی اتاق‌ها نیز بیندیشید. مرحله‌ی نورپردازی غالباً زود‌تر از سایر مراحلی چون گچ‌بری و نصب کاغذ دیواری باید انجام شود؛ در غیر اینصورت بسیار دیر است!

راهنمای طراحان داخلی 1

راهنمای طراحان داخلی ۱

اگرچه رنگ و بافت در تعیین نوع و روش نورپردازی نقش اساسی و مهمی ایفا می‌نمایند، اما این روند نیز پس از تصمیم‌گیری در مورد چیدمان مبل‌ها و اسباب و اثاثیه قابل اجرا است؛ مسائل و جزئیات طراحی داخلی فراتر از برنامه‌ریزی برای رنگ کاری است.

خردمندانه است، که یک طراح حرفه‌ای بطور مرتب در این مورد که مقوله‌ی طراحی داخلی استادانه با “دکوراسیون داخلی” متفاوت است و یک طراح داخلی ماهر در حقیقت یک “دکوراتور داخلی” نیست، به ایجاد آگاهی بپردازد.

هر جا که زندگی می‌کنید، چه یک دهکده‌‌ی کوچک و چه یک شهر بزرگ، بازدید از بهترین فروشگاه‌ها و ادارات و دقت در طراحی فضای داخلی آن‌ها را در برنامه‌ی کاری خود قرار دهید. کاتالوگ و بروشورها‌ی جالب مربوط به هتل‌ها و شرکت‌ها را جمع‌آوری نموده و در پرونده‌ای که به منظور نگهداری از بریده‌ی مطالب و عکس‌های مربوط به طرح‌های داخلی فراهم کرده‌اید به همراه عکس‌هائی از طرح‌های جذاب و چشمگیر نگهداری نمائید. نتیجه آن‌که همیشه و در هر حال پیوسته آخرین و بهترین متد طراحی داخلی در دسترس شما خواهد بود. شاید لازم باشد اطلاعات خود را در خصوص مد‌های رایج کشور خود، به روز نگه دارید.

برنامه‌ریزی فضا

برنامه‌ریزی فضا، همان طور که از نامش پیداست: طراحی برای محیط‌های داخلی ساختمان است. هنگام آغاز طراحی برای یک فضا چه چیزهائی باید بدانید؟ لازم است از فضا و هر چه در آن است، و جزئیات کار و الگوها بطور کامل آگاه باشید. آیا مشتریان شما چپ دست هستند یا راست دست؟ این موضوع نیز در جریان کار تفاوت‌هائی ایجاد می‌نماید. در ضمن لازم است نیازهای خاص افراد و ترتیب کارهای آنان را تشخیص دهید.
مثلاً آیا لازم است فضائی اضافی به اسباب و اثاثیه‌هائی مانند صندلی چرخدار و یا واکر اختصاص یابد؟

اولین چیزی که لازم است انجام دهید گردآوری یک “برنامه” برای فضا‌ی موردنظر است. برای انجام کار نقشه‌ای کلی لازم است که مشخص‌کننده تمام عناصر معماری موجود در فضا باشد. همانگونه که مشغول کار هستید باید بتوانید همه چیز را در ذهن خود در طرحی سه بعدی مجسم نمائید این امر به گسترش طرح‌هائی موفق در فضا کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی اولین مرحله‌ایست که طراح را وارد اولین بخش از طراحی داخلی می‌نماید. موضوع گردآوری و جمع‌بندی اطلاعات بسیار ساده به نظر می‌رسد زیرا تا آنجائی که می‌شود، می‌توانید از مشتری در خواست اطلاعات نمائید.
اما از آنجائی که افراد اساساً در مورد خواسته‌های خود مطمئن نمی‌باشند و یا از روش ادامه‌ی کار مطلع نیستند، لذا درک پیام نیازها و خواسته‌های آنان که از فضای پیشنهادی دریافت می‌گردد به عهده شماست. در این حالت شما در رابطه‌ی کاری بسیار نزدیکی با مشتریان و مصرف‌کنند‌گان فضای طراحی شده قرار می‌گیرید. توجه کنید که این دو گروه الزاماً مشابه نیستند؛ مشتری یا گروه مشتریان کسانی هستند که هزینه کار را پرداخت نموده و یا شما را استخدام کرده‌اند و مصرف‌کنندگان کسانی هستند که فضای مورد نظر، محل کار و یا زندگی آنان است. در پروژه‌های غیر مسکونی به احتمال زیاد در شرایطی قرار خواهید گرفت که مشتریان شما با مصرف‌کنندگان کاملاً متفاوتند.

اولین آیتم ضروری در راهنمای طراحان داخلی ۱ ، اطلاع از میزان بودجه و جدول زمانی پروژه است که مشتری یا مشتریان ممکن است برای اولین مرحله از طراحی اطلاعات کاملی در خصوص آن آماده نموده باشند.

پس از آن می‌بایست اطلاعاتی در زمینه‌ی وضعیت ظاهری فضا گرد‌آوری شود. این کار به روش‌های گوناگونی انجام می‌پذیرد. برخی از این روش‌ها شرح صادقانه‌ی کار است، مانند انجام مذاکراتی با ساکنین محل، بررسی رفتارها و ……..

لازم به یاد‌آوری است که طراح داخلی، در حقیقت متخصصی است که نه تنها با موضوعات ذکر شده، بلکه با تمام کسانی که قرار است ساکنین آینده این فضا باشند، در ارتباطی نزدیک به سر برد. بنابراین، نیازهای عاطفی و روانشناختی مصرف‌کنندگان نیز مانند نیازهای فیزیکی فضا‌ی مورد بحث باید در اولویت سایر امور قرار داده شود. این مقوله بخش بسیار مهم و خاصی از روند برنامه‌ریزی است؛ لذا در این فرآیند بهره‌گیری از متخصصینی که در روند گرد‌آوری و فراهم نمودن اطلاعات تجربه و تخصص کافی دارند، بسیار مهم می‌نماید. در انجام این گونه امور تیم‌های ویژه‌‌ای وجود دارند که به خوبی قادر به درک تمامی عواملی هستند که در تداوم رشد و توسعه این روند تاثیر‌گزار است، و نیز می‌توانند کلیه مدارک مهم را برای تیم‌های طراحی جمع‌آوری نمایند.
مسئله‌ی مهم و کلیدی دیگر در راهنمای طراحان داخلی ، حصول اطمینان از درک نقش متخصصین برنامه‌ریزی و توانمندی آنان در فراهم نمودن اطلاعات مهم و مورد نیاز پروژه برای شما است.

اما طبق مقاله راهنمای طراحان داخلی چرا این گام در روند طراحی بدین حد با اهمیت است؟ و حاصل برنامه‌ریزی بدون در نظر داشتن معیارهای کیفی فوق چه خواهد بود؟ برنامه‌ریزی، رهنمودهای کاری را تهیه نموده و اطلاعات مورد نیاز برای ارتقاء کیفی کار را در اختیار گروه طراحی قرار می‌دهد. بدون یک برنامه‌ریزی بسیار دقیق و درست، طرح با احتمال بالای شکست روبرو خواهد شد، زیرا گروه طراحی به میل خود طرح را آماده می‌نمایند که به علت عدم در نظر داشتن نیازهای مشتری یا مصرف‌کننده، منجر به عدم رضایت کافی آنان از طرح‌های اجرا شده خواهد بود.

بنابراین برنامه‌ریزی که مسئولیت تیم‌های مربوطه است، گرچه فرایند آسانی نیست، ولی بخش بسیار آبرومندانه و مبتنی بر اصول اخلاقی است که به وسیله ما به عنوان متخصصین طراحی باید لحاظ شود. در حالی که شما با توانمندی در ابداع برنامه‌ریزی می‌توانید روند طراحی را آسان و کاربردی نمائید، دسترسی به کاربردی‌ترین نوع اطلاعات در صورت کار با روش‌های گوناگون و توجه به جزئیات روند هر پروژه بطور مجزا امکان‌پذیر است.

لیست “پرسشنامه مشتری” را تنظیم کنید. در مورد مشتری یا مشتریان و روش کار آنان که ممکنست اداری، بازرگانی و یا طرحی مسکونی باشد تحقیق و بررسی کنید. تلاش کنید شرکت، شخص و یا خانواده‌ی مورد نظر را کاملاً حس نموده و درک کنید.
در زمینه‌ی فضای داخلی که در آن بیشتر احساس آرامش می‌نمایند و مهم‌تر از همه کاربری هر یک از اتاق‌ها با آنان مذاکره و تبادل نظر کنید. با این کار قادر خواهید بود در مورد نوع و چیدمان مبلمان، سرویس‌ها و نورپردازی‌ها با دقت و اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری کنید. یک طراح آینده‌نگر باشید؛ در نظر داشته باشید که مالک فعلی چه مدت ممکنست در این محل سکونت نماید.
اگر مشتریان شما زوج جوانی می‌باشند که این منزل اولین تجربه‌ی زندگی آنان است، بهتر است کمتر به تزئینات داخلی پرداخته و بیشتر به مبلمان و اسباب و اثاثیه‌ی خوبی که با خود به این منزل می‌آورند توجه داشته باشید.

بهتر است فرایند ذخیره و انبار نمودن اسباب و اثاثیه انعطاف‌پذیر باشد؛ یک خانواده میانسال به اسباب و اثاثیه‌ی عتیقه و قدیمی‌تری مانند چوب‌های محکم برای میز مطالعه تمایل بیشتری نشان می‌دهند، در حالی که زوج‌های جوان از لوازم ارزان قیمت‌تری استقبال می‌کنند تا بتوانند در آینده برای اتاق کودک خود یا تزئینی در گوشه‌ای از اتاق استفاده نمایند.

هرگز ارزش مال و دارائی را فراموش نکنید و به مشتری خود یادآوری نمائید که تزئین افراطی منزل، خطراتی در بر‌دارد.
ارزش دارائی منزل چیدمان اسباب و اثاثیه بسیار گران‌قیمت در فضای داخلی از جهت اقتصادی مقرون به صرفه و منطقی نیست. به هر حال مشتری شما باید در این مورد تصمیم‌گیری نماید و شما می‌توانید با صمیمیت و اعتماد در این مورد با آن‌ها مشورت کنید.

در زمینه‌ی نوع سبک مورد پسند مشتریان با آن‌ها مذاکره نموده و رنگ‌های مناسب را به آن‌ها معرفی کنید و آیا آنان رنگ‌های قوی و جسور و پنجره‌های ساده را ترجیح می‌دهند، یا رنگ‌هائی خاموش همراه با مقدار زیادی تزئینات پارچه‌ای رومانتیک؟
آن‌ها از طرح جدید چه انتظاراتی دارند؟ سعی کنید اشیای شخصی و یادگارها‌، عکس‌ها و سایر اشیاء را در طرح جدید به نحوی جالب بگنجانید.

به این طریق فضا و محیط اطراف نمادی از شما و شخصیت شما، و در غیر این صورت طرحی بی‌هویت، سرد و علمی است. پس وظیفه‌ی شما اجرای طرحی کاربردی و از نظر زیباشناسی خوشایند است. در نتیجه مشتریان، شما را با میل و اطمینان به دوستان و آشنایان توصیه نموده و در پیشرفت کار شما را یاری می‌نمایند: “تبلیغ شفاهی” و “توصیه‌های شخصی” همواره بهترین تبلیغ برای کار شما است.

[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من