پروژه الماس رایان ایرانیان - رتبه چهارم در دومین جایزه ملی بناهای فاخر

ایده طراحی

این پروژه بازسازی ساختمان اداری شرکت الماس رایان در خیابان ولیعصر است. در این پروژه، اسکلت اولیه حفظ شده و استودیو دیزاین نیکدل در طراحی و اجرای جداره­ها، مصالح، مبلمان فضاهای عملکردی، نورپردازی­ها و دیگر تزیینات و الحاقات مداخله کرد.­ خواسته­ی کارفرما، به­عنوان یکی از پیشگامان صنعت فناوری اطلاعات، طراحی ساختمانی بود که تجسمی از رهبری این برند در سهم بازار باشد، بنایی که نشان دهد الماس رایان در جایگاهی رفیع و در سطحی بالاتر از رقبا در حال فعالیت است. در نتیجه، کلیدواژه­های «امنیت» و «اعتماد» و رنگ­های آبی، مشکی و طوسی به­عنوان عناصر هویتی این برند، بنیان فکری طراحی را تشکیل دادند. در بستر طراحی معماری، امنیت و اعتماد مفاهیمی تکوینی هستند که در چگونگی ارتباط فضا با مخاطبانشان سنجیده می­شوند.همچنین مخاطبان در این پروژه در دسته­های وسیعی از شرکت­ها و افراد قرار می­گیرند. در این پروژه تلاش شد تا این رابطه فراتر از یک ارتباط بصری، به ارتباطی حسی و تجربی تبدیل شود؛ به فضای داخلی محدود نشده و از بیرون بنا آغاز شود. خطوط هدایت­شونده­ی نوری، عناصری هستند که مواجه­ی ساختمان با شهر را تعریف می­کنند. این خطوط از معبر خیابان شروع شده، از ورودی می­گذرند در لابی امتداد پیدا کرده و کانتر پذیرش را به­عنوان اولین نقطه تماس کاربر با برند، خلق و تاکید می­کنند. توده­ی کانتر پذیرش با رنگ آبی به­عنوان رنگ تأکیدی برند طراحی شده است. در راستای ترکیب شخصیت و خدمت الماس رایان با ساختمان، طراحان برای خلق فرم­ها از اسلات­های کارت حافظه و قطعات الکترونیکی کامپیوتری الهام گرفتند و آن را در طراحی کانترها، جداره­ها و فضاهای مدیریتی با خوانش­های متنوع تکرار کردند.

طبقه­ی مدیریتی یک واحد خالص و یکپارچه بود. این سطح با حفظ خلوص، بدون افزودن دیواره­های جداکننده، با بازی رنگ و نورپردازی و تأکید بر تعامل سطوح عمودی و افقی، به چهار بخش عملکردی «زون ورودی»، «مدیریت»، «نشیمن و استراحت»، و «مانیومنت» تقسیم شد. بخش کنفرانس با یک میز کشیده­ی عملیاتی با نورپردازی متمرکز تعریف شد که همیشه برای جلسات پیاپی آماده است. مانیومنت این پروژه که مخصوص این برند طراحی شد، تجسمی است برای بیان پیام شرکت الماس رایان به مهمانان و مخاطبان، برای نمایش روحیه­ی قابل اعتماد، پیشرو و جسور آن. فرم کلی مانیومنت از الماس الهام گرفته شده است. ایده­ی نظری طراحی آن؛ خلق توده­ای بود که گویا از یک کهکشان دیگر آمده، تکنولوژی را در نوین­ترین و ناب­ترین شکل خود به زمین آورده و در اختیار مردم قرار داده است. الماسی که از وسط شکافته شده و بدنه­ی آن از کنار هم قرار گرفتن بوردهای کامپیوتری تشکیل شده است. در بخش پایینی مانیومنت آیینه­هایی قرار داده شد که تلألو توده­ی نورانی جانمایی­شده در سقف را بازتاب می­دهند تمامی این اتفاقات به بیان بهتر استراتژی این پروژه کمک کرده است.

به طور کلی، این فضا دیالکتیکی­ست میان برند و انسان. تمامی عناصر فضایی، در خدمت برند، به تأثیرگذاری بر ذهن و حواس مخاطبین مشغولند. خلوص رنگ­های تیره­ی سنگین، صلابت و غرور الماس رایان را القا کردند و پنل­های آکوستیک، خطوط شکسته و گوشه­های تیز این حس را دوچندان می­کنند. طراحی مینیمال، استفاده از مصالح میکروسمنت، شیشه و فلز و هم­چنین نورپردازی­های خطی اغراق­آمیز همگی در وحدت با یکدیگر بر هوشمندی، تخصص و تفکر مدرن برند تأکید دارند.

  • سال شروع و خاتمه‌ اجرا

تاریخ شروع و پایان ساخت: اسفند 1401 _ اردیبهشت 1402

 

تیم طراحی معماری، سازه، تأسیسات و… و همچنین مجریان اصلی پروژه

معماران اصلی : امیر نیکدل _ امیرعلی معمارزاده

همکاران طراحی : سعید عربیان _فهیمه برومند _ وحید سجادی  _ کوثر باشتنی _ عاطفه علی محمد _ امیررضا رشادی _ شاهین نامدار

طراحی و معماری داخلی : استودیو دیزاین نیکدل | NDS

مجری : استودیو دیزاین نیکدل | NDS 

کارفرما : شرکت الماس رایان (وحید غرویان)

آدرس پروژه : خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، خیابان جاوید

کاربری بنا : اداری

نوع سازه : بتنی

نوع تاسیسات : هوشمند  _ داکت اسپیلت و پکیج

نورپردازی : شرکت آرتمیس

سطوح زیر بنا و زمین پروژه  –  زیربنا : 700 متر مربع  –  مساحت زمین : 3200 متر مربع

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من