پنجره های سگاگلس

نویسنده

[vc_row css=”.vc_custom_1512513206217{margin-top: 2% !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”4579″ alignment=”right” css=”.vc_custom_1592735607172{padding-bottom: 0px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1594642073632{margin-top: -15% !important;}”] پنجره های سگاگلس

احمد وقاری –  ترجمه: الهام السادات قهاری

 

 

 

http://designtvir.com[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_empty_space][vc_single_image image=”5749″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”img_link_large” img_link_target=”_blank”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس پس از اینکه دانشمندان با مطالعات بسیار در زمینه نور مناسب اماکن مسکونی، تجاری و اداری به این نتیجه رسیدند که دریافت نور طبیعی روز و نمایش فضای باز و مناظر طبیعی با ایجاد حس شادی و آسایش، باعث افزایش راندمان و بهره‌وری کارمندان در محیط کاری بود، به بازار عرضه شدند. این پنجره‌ها با نام تجاری سگاگلس (sage glass) شناخته می‌شوند.
با توجه به این که نور مناسب و در عین حال فقدان اشعه‌های زیان‌بار خورشیدی در طراحی معماری موثر است، این پنجره های نسل جدید طراحی و وارد بازار شدند.

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

نقش مهم پنجره ها در ساختمان سازی و معماری

از آغاز تمدن بشری تا به امروز پنجره‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ساختمان و سازه‌ها بوده‌اند. پیش از این پنجره‌ها در صنعت ساختمان‌سازی تنها برای استفاده از نور مطلوب روز و تهویه مناسب هوای ساختمان استفاده می‌شدند.
اما با پیشرفت این صنعت، شکل‌گیری معماری مدرن و اهمیت عناصر زیبایی‌شناسی در ساختمان و محیط زندگی بشر، پنجره‌ها از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار شدند. چرا که علاوه بر نور و تهویه مناسب، زیبایی مناظر طبیعی را به داخل می‌کشاندند و با اشکال زیبا و متنوع خود نقش کلیدی در نمای ساختمان‌ها داشتند.

اما در کنار تمام این ویژگی‌ها، پنجره‌ها نقصان‌ها نیز دارند. از آن جمله می‌توان به اتلاف بیش از حد انرژی گرمایی در زمستان و انرژی سرمایی در تابستان و نیز تابش نور نامناسب و نامطلوب خورشید از جمله اشعه ماورابنفش اشاره کرد که به موجب آن گرما و نور غیرقابل کنترلی وارد ساختمان می‌شود.

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت و ساخت شیشه‌های دو جداره، این مشکلات تا حدی بهبود یافتند و اتلاف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اما هنوز تابش و نور خورشید باعث ایجاد مقداری حرارت ناخواسته در ساختمان می‌شد و تبعاً این افزایش دما، موجب اتلاف انرژی خنک‌کننده‌ها می‌شد. بشر که همواره در جستجوی بهینه‌سازی مصرف است، با استفاده از پرده‌های گوناگون و شیشه‌های لعاب‌دار (رفلکس) در بنا‌ها کوشید تا با افزایش دمای ناخواسته در ساختمان مقابله کند؛ اما همین عوامل مانع بهره‌مندی کافی از طبیعت می‌شدند و دید به پیرامون را محدود می‌کردند.

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

علاوه بر این تنها نور بود که از این موانع عبور نمی‌کرد اما تابش و حرارت خورشیدی کماکان به ورود خود ادامه می‌دادند؛ پس بخشی از مشکل همچنان به قوت قبل باقی بود. به خصوص که شیشه‌های رنگی و لعاب‌دار در تمام طول روز و ایام سال تیره بودند و مانع از ورود نور طبیعی خورشید (حتی وقتی به آن نیاز بود) می‌شدند؛ چرا که در زمستان وجود نور مناسب خورشید در کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها اثرگذار بود.

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

sage glass نوعی شیشه الکترونیکی است که دارای توانایی کنترل اشعه‌های نامطلوب خورشیدی می‌باشد. این شیشه به طور کلی از پنج لایه تشکیل شده است که درون آن با یون‌ها و الکترون‌های مثبت و منفی پر شده است. با وارد شدن ولتاژ برق کمتر از ۵ وات این الکترون‌ها جا‌به‌جا شده و یون‌های منفی جای خود را به یون‌های مثبت می‌دهند، در نتیجه شیشه تغییر رنگ می‌دهد. در واقع فشردن یک دکمه و فعال‌سازی یون‌های درون شیشه آن را به میزان دلخواه تیره می‌کند و بدون آن‌که در دید شما نسبت به بیرون و مناظر اطراف خللی وارد شود، از وارد شدن اشعه‌های منفی خورشید و حرارت نامطلوب جلوگیری می‌کند.

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

برخلاف محصولات مشابه در بازار مانند شیشه‌های لعاب‌دار (که با جذب Uv خورشیدی یا همان اشعه ماورابنفش تیره می‌شوند)، sage glass به وسیله لایه‌های نازک فیلم متشکل از چندین لایه اکسید تنگستن شکل گرفته و با صرف انرژی برق به میزان بسیار کمی در عرض چند ثانیه شیشه شفاف را به شیشه رنگی تبدیل می‌کند. به این ترتیب شما بدون استفاده از پرده، نور طبیعی کنترل شده‌ای را وارد ساختمان می‌کنید که نه روی صفحات مانیتور و تلویزیون بازتاب خواهد داشت و نه از مناظر زیبای بیرون محرومتان می‌کند. علاوه بر این مصرف انرژی نیز به میزان محسوسی کاهش نشان خواهد داد.

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

این پوشش روی شیشه‌های شفاف معمولی انتقال نور مرئی را از ۶۲% به ۳٫۵% کاهش می‌دهد و ضریب انتقال گرما از ۴۸% به ۰٫۰۹% تبدیل می‌گردد. به این ترتیب با کاهش حرارت شدید خورشید در روز‌های گرم تابستان شاهد هوای دلپذیر‌تر خانه و مصرف برق کمتر در سیستم‌های خنک‌کننده خواهیم بود، و همچنین در زمستان‌ نیز نور مناسب جهت گرم‌تر شدن خانه در اختیار شماست؛ حال آنکه شیشه های لعابی در تمام طول سال تیره هستند.

 

همچنین بهره‌وری بیشتر از نور روز سبب استفاده کمتر از روشنایی‌های مصنوعی می‌گردد که به نوبه خود هم برای سلامت بینایی مفید فایده است و هم کاهش مضاعف مصرف انرژی را در پی دارد. در حقیقت شما با این نوع شیشه‌ها، بهترین نور ممکنه را وارد خانه خود می‌کنید. تجربه نشان داده است که تابش مستقیم نور خورشید به رنگ اجسام صدمه وارد می‌کند. لایه محافظتی این نوع شیشه‌ها مانع نفوذ این انوار خواهند شد و در نتیجه مشکل رنگ ‌و رو رفتگی اجسام نیز مرتفع خواهد شد.

پنجره های سگاگلس

یکی از کاربرد‌های مهم این نوع شیشه در پنجره‌های سقفی است؛ این کاربری نه تنها نور مناسب را به محیط می‌رساند، بلکه به معماران و طراحان دکوراسیون این فرصت را می‌دهد تا دید زیبای شب و روشنایی و گرمای مطلوب روز را بدون هیچ مشکلی و با رفع تمام نیاز‌های ساختمان وارد محیط کنند.

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس

هزینه استفاده از این نوع پنجره‌ها گرچه در ظاهر بالا می‌نماید و برای آن می‌بایست مبالغ بسیار زیادی پرداخت شود، اما با نگاهی به آینده و یک محاسبه کوچک می توان در‌یافت که در درازمدت هزینه‌های ناشی از مصرف بیشتر انرژی و زیان‌های ناشی از نور نا‌مطلوب خورشید و خطرات آن و سایر هزینه‌های جانبی ماننده پرده‌ها و سیستم‌های تهویه قوی و….. بیش از هزینه تهیه و نصب sage glass خواهد بود. ضمن آنکه sage glass دارای دوام و طول عمر بیشتری نسبت به سایر پنجره‌های لعابی است که پس از مدتی UV خود را از دست می‌دهند.

پنجره های سگاگلس

پنجره های سگاگلس برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی در یک کارخانه امریکایی تولید شد و اکنون نیز به فروش می‌رسد. نمونه‌هایی از این محصول در سایر کشور‌ها از جمله کشور‌های اروپایی نیز تولید شده است. به تازگی یک کارخانه اتومبیل‌سازی در ژاپن از این فناوری در شیشه‌های اتومبیل خود استفاده کرده است‌.

از آنجا که دنیای علم همواره در حال تغییر است و بشر برای آسایش خود دست به ابداعات گوناگون می‌زند، باید گفت با توجه به تغییرات ایجاد شده در جو زمین و نفوذ بیش از اندازه انوار نامطلوب خورشیدی، استفاده از این نوع شیشه‌ها در آینده امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

 

پنجره های سگاگلس

[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” border_width=”3″ accent_color=”#d1d1d1″ el_class=”rahmaninotshow”][vc_row_inner disable_element=”yes”][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”2579″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes”][vc_column][vc_gallery interval=”3″ images=”3904,3905,3906,3907″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row]

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
حساب کاربری من